Battlefield V (PC)

Battlefield V:s resa från utannonserande till släpp har minst sagt varit en skumpig sådan. Medan Battlefield 1:s utannonseringstrailer vart en av de speltrailers som har fått absolut mest gillningar på YouTube så möttes Battlefield V:s trailer med enormt mycket hat och dödade för ett tag hypen på mången trogen battlefieldspelare, mig inkluderat. Istället för Battlefield och Saving Private Ryan så vart vi visade något som kände som en blandning av Call of Duty och Inglorious Bastards. Och det vart inte bättre av att vi under resten av eventet inte fick svar på i stort sett något vi egentligen undrade över.  Under kommande månaderna så tog dock Dice till sig av kritiken genom att kraftigt tona ner den överdrivna tonen i spelet och veckoliga Q&A’s där de svarade på fansens frågor om spelet. Spelet som vi slutligen fick känns mycket mer som det Battlefield vi förväntade oss än det som först visades upp men det känns även som att tiden som behövdes för att ändra spelet resulterade i ett spel som inte riktigt var redo för släpp.

Det första som händer när man startar upp spelet är att man får spela igenom någon form av presentation av vad vi har att vänta oss. Med korta snuttar på olika delar av andra världskrigets skådeplatser. AV någon outgrundlig anledning så går det här introt inte att hoppa över och det tar ändå cirka 15 minuter att ta sig igenom. Personligen så avskyr jag spel som gör på det här viset jag vill inte bli inkastad direkt i spelet innan jag fått gå in och ändra grafikinställningar och keybinds så att det passar mig, det känns ungefär som att köra bil sittandes på fel sida och utan ratt. Så snälla Dice låt mig hoppa över detta nästa gång om ni prompt måste ha med det. Så, rant över, jag var bara tvungen att få ur mig det där.

Tyvärr så blir det inte mycket bättre när vi väl kommer in i spelets menyer. Menyerna är oerhört förvirrande och det krävs en enorm mängd klick för minsta grej man vill göra. Dessutom så är menyerna fulla av buggar, jag har tappat räkningen på hur många vapen jag har låst upp två gånger, åtminstone enligt Battlefield V:s menyer och det krävs ofta flera omgångar med verifiering för att spelet ska sluta berätta för mig att jag låst upp något nytt.

När vi ändå är inne på menyerna så kan jag ju passa på att prata lite om vilka inställningsmöjligheter som finns för oss på PC. Här har Dice verkligen gått all in, man kan till exempel ställa in specifika inställningar för varje fordon, stationärt vapen och till och med varje inzoomningsgrad på spelets sikten. Under grafikinställningarna finns allt man kan förvänta sig av ett modernt PC-spel utom en viktig sak. Det går nämligen inte att stänga av antialiasing utan bara välja hög eller låg, ett oerhört märkligt beslut med tanke på hur mycket prestanda antialiasing tar. Så eftersom jag inte har en enormt kraftfull dator var jag tvungen att leta upp en configfil som stängde av det för att få ett flyt i spelet som jag anser tillräckligt.

 

Men det viktiga med ett spel är ju ändå inte menyer och inställningar utan såklart hu det är att spela. Vi kan börja med att titta på singleplayer för att få det överstökat. Battlefield V erbjuder precis som Battlefield 1 ingen klassisk kampanj utan har istället Warstories. Warstories är som små kampanjer där vi får spela igenom verklighetsinspirerade händelser från olika delar av kriget. För tillfället finns det tre stycken att spela som utspelar sig i Norge, Frankrike och Nord Afrika respektive. Varje kampanj tar ett par timmar att spela igenom och är förhållandevis linjära spelupplevelser men det ges ändå valmöjlighet att spela på det sätt som man själv föredrar. Vill man smyga fram och hamna i så få eldstrider som möjligt så kan man ofta göra det, dock inte alltid. Vill man springa igenom hela historien som en galen rambokopia och skjuta på allt som rör sig så går det också bra. Det erbjuds även en del unika spelmekaniker i vissa av kampanjerna i den Norska Nordlys kan man till exempel åka skidor för att ta sig fram fort och tyst och i vissa partier så fryser man ihjäl om man inte hittar värme tillräckligt fort.  Berättelserna som vi får spela igenom är ganska intressanta men med tanke på den korta speltiden så ges man inte tid att bygga upp någon relation till karaktärerna utan det känns mer som ett pilotavsnitt i en tv-serie. Dice har även kallat War Stories för mindre kända historier från kriget vilket jag kan tycka är ett lite konstigt påstående åtminstone i fallet Nordlys eftersom den handlar om attentaten mot nazisternas tungvattenfabriker som ju har vistats i både tv-serier och filmer tidigare. Om du spelade War Stories i Battlefield 1 så vet du precis vad du har att vänta dig. Det duger som underhållning för stunden men det är definitivt inget jag kommer spela igen.

Huvudingrediensen i alla Battlefield är och har alltid varit multiplayern och såklart så är även fallet i år. De flesta delar av multiplayern är på ytan oförändrade, man spelar i lag om upp till 32 spelare i varje uppbyggda av squads om 4. Precis som i tidigare spel så finns det 4 klasser att spela som Assault, Support, Recon och Medic. Assault är allt i allo klassen med de mest mångsidiga vapnen i form av hel och halvautomatiska gevär och även den klass som är bäst lämpad att förstöra fordon eftersom den kommer utrustad med raketgevär och dynamit. Support är den klassen som har mest nyheter och ändringar gentemot tidigare spel. Din huvuduppgift är fortfarande att förse dina lagkamrater med ammunition, något som är extra viktigt i Battlefield V eftersom man spawnar med mindre ammunition än i tidigare spel. Som beväpning kan man välja mellan Light Machine Guns, Medium Machine Guns och hagelgevär. Light Machine Guns fungerar precis som i tidigare spel men Medium Machine Guns användningsområde ligger främst i att lägga ner nedtryckande eld och stänga av delar av banan som fienden måste passera. Man kan nämligen bara sikta med Medium Machine Guns om de är uppsatta på sin Bipod, för att göra detta så måste du antingen lägga dig ner eller positionera dig mot en mur eller fönsterkarm. Denna avsaknad av mobilitet kommer istället med fördelen att du får enorma magasin och kraftfulla vapen. Hagelgevären lämpar sig såklart bäst för strid på korta avstånd men du kan även låsa upp en drilling vilket ger dig en gevärspipa under de två hagelpiporna. Denna kan döda en fiende i ett enda skott i huvudet oavsett avstånd, ett oerhört effektivt vapen om man kan bemästra det. Support kan även förstöra fordon, man får inga raketgevär men däremot Anti tank minor som är väldigt effektiva om man placerar dem väl. Medans vi är inne på support så är det ett lämpligt tillfälle att nämna en av Battlefield V:s nyheter, fortifications. Fortifications innebär att man kan bygga upp skydd på olika delar av banan i form av sandsäckar, vallar och murar. Dessa kan bara byggas på förutbestämda ställen som du ser genom att plocka fram din verktygslåda. Alla klasser har en verktygslåda men support bygger fortifications mycket fortare än övriga klasser och är dessutom den enda klassen som kan bygga maskingevärsnästen. Då fortsätter vi med recon. Recon fungerar i stort sett som i tidigare spel och kommer utrustad men prickskyttegevär, spawn beacons, snubbeltrådsminor och utrustning för att markera fiender på kartan åt sina lagkamrater. Sweetspotmekaniken från Battlefield 1 är dock bortplockad så för att döda en fiende med full hälsa i ett skott så gäller det att träffa i huvudet. Medics roll är precis som i tidigare spel att hela och återuppliva sina lagkamrater. I Battlefield V så kan dock alla spelare som är i samma squad återuppliva varandra oavsett vilken klass de spelar. Medic gör det dock fortare och kan återuppliva alla inte bara medlemmar i dennes squad. I vapenväg så har medics enbart tillgång till automatkarbiner som är väldigt effektiva på nära håll men de får inga alternativ för längre avstånd. Överlag så tycker jag att dynamiken mellan de olika klasserna fungerar bra och är förhållandevis balanserad. Jag hade dock gärna sett att Medic fick något vapen för att konkurrera på längre avstånd eftersom de just nu är den enda klassen som är låst till korta avstånd och även där så kan en support med hagelgevär vara effektivare och assault har flera vapen som fungerar ungefär lika effektivt på nära håll som medic.

Den andra stora nyheten i Battlefield V kallas attrition vilket är Dice försök att göra spelet till en mer realistisk och taktisk upplevelse. Detta innebär som jag redan nämnt att man inte längre spawnar med maximal mängd ammunition så för att hålla sig stridsduglig måste man plocka upp ammunition från stationer på olika delar av banan av en supportspelare, fiender droppar även en liten mängd ammunition när de dör som man kan plocka upp. Din hälsa regenereras inte heller längre automatiskt utan man måste trycka på en knapp för att använda sitt medpack, man spawnar med ett och när det är använt kan man plocka upp fler på stationer på banan eller få ett från en medic. Har du inget så kommer du regenerera din hälsa en lite bit efter en stund men inte fullt ut. För att få hälsa och ammunition från medics och supports stora lådor som de kan placera ut på marken räcker det inte heller längre att bara sitta nära dem för att fylla på utan man måste aktivt gå fram till dem och plocka upp ammunition eller medpacks. Supportlådorna och ammuitionsstationer är även de enda ställen som fyller på din utrustning och granater. Överlag så tycker jaga att detta är en bra lösning, åtminstone när man har medics och supports i laget som sköter sin roll. När man står och hoppar som en tok framför en supportspelare som är selektivt blind så blir det väldigt frustrerande, men för det mesta så funkar det ändå bra. Attritionsystemet gäller även för fordon som har sina egna ammunitionsstationer utspridda på banan.

Hur man än ser på det så kommer större delen av ens tid i ett multiplayerfokuserat spel att gå ut på att skjuta mot andra spelare, så om inte detta fungerar tillfredsställande spelar det ingen roll hur bra spelets övriga delar är. Battlefield 1 tog i min mening ett steg tillbaka när det gäller skjutmekaniken där det mest kändes som att det viktiga var att hålla ungefär på målet och befinna sig på rätt avstånd eftersom skotten ändå inte träffade exakt där man siktade. Detta gör det såklart för nya spelare och spelare som inte siktar så bra men det gör även att det inte finns något direkt utrymme att utvecklas i sitt spel då man når toppen av sin förmåga väldigt fort på grund av att spelet begränsar en. I Battlefield V har man som tur är slopat detta tänk och tagit två steg framåt. Det finns numera nästan ingen slumpmässig spridning på skotten och suppression är enbart en visuell effekt. För att kompensera så har vapnen mycket men konsekvent rekyl som går att lära sig bemästra med mycket övning. Jag märker direkt när min aim är lite off då jag genast blir straffad av motståndare som är bättre än mig. Bortsett från att skjuta med vapnen så går det ju som i det flesta moderna fps även att modifera och uppgradera dem. I Battlefield V så har man valt att frångå det tidigare systemet med attachments som ändrar vapnens beteende och utseende. Numera så är vapensnickrandet uppdelat i två delar. Customizations ändrar utseendet på vapnet men har ingen inverkan på dess prestanda medans specializations ändrar hur vapnet beter sig men inte har påverkan på utseendet, annat än vissa magasin. Detsamma gäller för fordonen. Specializations har en enorm inverkan på många vapen då det beroende på vilka uppgraderingar man väljer lämpar sig för helt olika spelstilar. När man låser upp ett nytt vapen så kommer det helt utan uppgraderingar och kan då kännas sämre än det egentligen är men det går ganska fort att levla upp ett vapen till nivå fyra och då har man tillgång till alla uppgraderingar och kan även välja att ändra de tidigare uppgraderingar om man inte vart nöjd med sina val. Det första vapnet för varje klass kommer färdigutrustat med full mängd uppgraderingar så att nya spelare inte ska hamna på efterkälken gentemot de som spelat länge.

För tillfället sån finns det 8 banor och 6 spellägen i multiplayerläget. Banorna är trevligt varierade med både stadsbaserade banor som Rotterdam och stora öppna banor med massor som Hamada i öknen och även helt infanterifokuserade banor som Fjell 652. För tillfället så är det dock bara Tyska och Brittiska soldater man kan spela som, så ikoniska slag som D-day och Stalingrad lyser med sin frånvaro. Fler nationer och banor kommer troligen att läggas till eftersom och eftersom Dice klokt nog har valt att slopa premium-modellen från tidigare spel så är alla nya banor och vapen som kommer släppas gratis för samtliga spelare. Jag skulle nog vilja påstå att detta är ett av det absolut bästa dragen som gjorts med Battlefield. Tidigare delar i serien har haft massor med fantastiska dlc-banor men eftersom att man har behövt betala extra för dem så har det snabbt blivit svårt att hitta matcher på de nya banorna. I och med att alla nu har tillgång till samma innehåll så blir det inte någon splittring av spelarbasen.

Större delen av spellägena känns igen från tidigare spel med fanfavoriter som conquest, domination, team deathmatch och såklart så återvänder Battlefield 1:s operations. Numera går det dock under namnet Grand Operations och är mycket mer utvecklat än i förra spelet. Grand Operations utspelar sig under flera ”dagar” och på flera banor. Första dagen kan till exempel utspela sig i Narvik där anfallarna droppar in medelst flygplan och har som mål att förstöra artillerikanoner och sedan ta över flera punkter på banan. Resultatet på första dagen avgör hur många respawns ens lag kommer få på andra dagen. Tredje dagen i den Norska Grand Operation utspelar sig på tidigare nämnda Fjell 652 i form av en runda Domination. Om matchen blir riktigt tight så kan man även få spela en fjärde dag i spelläget final stand. I final stand så börjar alla med ett enda magasin, ingen utrustning och inga respawns och här är det siste man i livet som avgör matchen. Jag har dock inte riktigt lista ut hur matchen ska gå för att hamna i Final Stand och det har inte hänt en enda gång medans jag har spelat. Final Stand ska dock släppas som ett eget spelläge så småningom. Det ska även komma ett Battle Royale läge vid namn Firestorm men detta får vi vänta till Mars för att få sätta tänderna i.

Tyvärr så måste vi nu gå över till en av de tråkigare punkterna med Battlefield V, buggarna och tro mig det är gott om dem. Efter den relativt smärtfria lanseringen som var Battlefield 1 så lyckades Dice lura i mig att de kanske tillslut hade lärt sig att släppa färdiga spel, men ack så fel jag hade. Spelet har kraschat för mig utan synbar anledning flera gånger, jag har fått grafikbuggar som bara gått att lösa genom att stänga ner spelet, animationer och ljud triggar ofta vid helt fel tillfälle eller inte alls och så fortsätter listan. Det absolut mest störande med spelet just nu är dock time to death upplevelsen, alltså hur lång tid det tar från att du märker att du börjar ta skada tills att du är död. På grund av en kombination av uteblivna animationer, ljud och ”damage stacking” så händer det alltför ofta att det känns som att du dör ögonblickligen trots att du blir skjuten av vapen som inte kan döda dig så fort. Damage stacking innebär att servern inte hinner skicka informationen till dig i tillräckligt många uppdateringar, tillräckligt fort. Detta resulterar att skadan som egentligen skulle ha delats ut under flera serveruppdateringar levereras till dig i en eller två vilket får dig som spelare att du vart dödad med ett skott. Dice har sagt att de är medvetna om det här problemet och jobbar för att fixa det men att det är ett komplicerat problem att få ordning på.

När man väl har tagit sig ur de hemska menyerna och allt funkar som det ska så är Battlefield V utan tvekan det bästa spelet i serien hittills. Skjutmekaniken banorna och fordonen känns helt rätt. Och känslan när man landar ett skott i huvudet på en annan prickskytt på över 500 meter, skjuter ner ett plan med ett raketgevär eller simmar upp bakom en stridsvagn för att kasta in två minor under den är stunder som sätter sig i minnet direkt. Bara en match till syndromet är extremt starkt och jag litar på att Dice med lite tid kommer fixa större delen av problemen som finns just nu.

Battlefield V:s resa från utannonserande till släpp har minst sagt varit en skumpig sådan. Medan Battlefield 1:s utannonseringstrailer vart en av de speltrailers som har fått absolut mest gillningar på YouTube så möttes Battlefield V:s trailer med enormt mycket hat och dödade för ett tag hypen på mången trogen battlefieldspelare, mig inkluderat. Istället för Battlefield och Saving Private Ryan så vart vi visade något som kände som en blandning av Call of Duty och Inglorious Bastards. Och det vart inte bättre av att vi under resten av eventet inte fick svar på i stort sett något vi egentligen undrade över. …

Review Overview

Betyg

80

About Alexander Alfonsson

Alexander Alfonsson
Född och uppvuxen i Norrtälje numera Värmlänning. Född nörd men fick en infall att bli Viltmästare som resulterade i gymnasiegång i Forshaga men slutade med fru och barn i Töcksfors. Inbiten filmsamlare och förhållandevis nybliven cineast under upplärning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com