Battlefield V Open Beta

Det vore en stor överdrift att säga att jag är en bra spelare på online FPS på PC. Jag pendlar mellan medioker till rätt okej. Men det finns en spelserie som jag spelat betydligt mer än alla andra tillsammans och kan med gott samvete säga att jag är okej på, det är Battlefield.

Framförallt spel som Battlefield 2, Bad Company 2, Battlefield 3 och Battlefield 4 har jag spelat mycket genom åren. Battlefield 2 är nog det spel jag lagt ner mest tid på, flera hundra timmar. Jag gillar serien på grund två saker, kartorna och att man faktiskt inte behöver vara bar för att kunna bidra. Kartorna har alltid varit stora saker i Battlefield. Gigantiska kartor där 128 spelar slåss och det kan ta flera minuter att ta sig från ett ställe till ett annat om du går. Därför behövs fordon och att du är med i en squad så du kan spawna direkt på dem. Sedan måste du inte vara bra på att skjuta folk du kan bidra på många sätt, du kan vara medic och se till att alla håller sig friska eller support och se till att alla får ammunition. Har funnits matcher då jag bara suttit bakom kulsprutan i ett fordon och spottat folk utan att skjuta särskilt mycket.

Det skapar ett annat spel än det snabba fartfyllda som vi associerar med Call of Duty där killstreak och snabbhet premieras över att vara defensiv och support. Så jag hade förhoppningar på Battlefield V, att det skulle vara nästa spelserie som jag skulle lägga ner onödigt mycket tid på. Men efter ett par timmar med betan så tvekar jag. Detta var inte det Battlefield jag minns och gillar. Väldigt många förändringar är gjorda och de känns som man tagit bort vad Battlefield är.

För mig är Battlefield Strike at Karkand, Siege of Shanghai eller Grand Bazaar. Stora kartor med där förhållandena kan varierar väldigt beroende på var på kartan du är. Det är gott om gator för fordon att köra på men samtidigt hus där soldater kan ta skydd. Det är stort, kaotiskt och mycket kul. Det finns ebb och flod i ett Battlefield match där kontroll punkter hela tiden byter ägare och nya taktiker måste användas. Så var det inte här. Kartorna kändes små och trånga. Det var ont om fordon eller för den delen gator som det faktiskt gick att köra dem på. Istället blev det mycket spring, hoppa och skjut. Sådant som hör till Call of Duty inte Battlefield.

Det var minst sagt ont om fordon, väldigt ont om dem. Battlefield skall vara fordon, fordon överallt. Där du kan hoppa på en motorcykel eller jeep för att snabbt ta dig någonstans eller välja en tank för att ge understöd. Sådant fanns det väldigt lite av här och det kändes trist. Sedan hade man ändrat klasserna så alla kan återuppliva någon inte bara medic. Plötsligt försvinner en viktig funktion för många spelare. Med en medic eller support kan man alltid känna att man bidrar även om är bäst på att skjuta folk. Nu tvingas man in i samma smala fåra där det gäller att vara riktigt duktig på huvudskott annars har du inget där att hämta.

Battlefield har haft ett par skakiga spel de sista åren som inte lyckats övertyga. Tyvärr känns Battlefield V som ytterligare ett sådant. I varje fall om man skall bedöma betan.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com