Battlefield Hardline

Efter nedslag i andra världskriget, Vietnamkriget, framtidskrig och krig i modern tid så är det dags för strider mitt ibland civilbefolkningen när den svenska Battlefield-serien tar klivit till att bli en polisiär historia. Efter kritik och uppskjuten release är Battlefield Hardline här men har det varit värt väntan?

bfh2

Efter en öppen beta i somras fick Battlefield Hardline en hel del kritik. Det talades om att spelet kändes som en modifikation av Battlefield 4 snarare än ett spel som kunde stå på egna ben. Efter kritiken gjorde EA Games något de inte är kända för att göra, de sköt upp releasen av spelet till i vår för att spelstudion Visceral Games skulle få en chans att finputsa spelet och släppa en mer komplett produkt. Medan Dice i Stockholm arbetar på att återuppliva gamla spelserien Star Wars Battlefront har de alltså lämnat över stafettpinnen om att utveckla senaste Battlefield-titeln till den amerikanska spelstudion Visceral Games.

bfh1

Innan vi dyker in i multiplayerdelen av Battlefield Hardline så vill jag diskutera spelets singleplayerkampanj även om det aldrig har varit den delen av serien som lockat flest köpare. I kampanjen kastas du in i rollen som polisen Nicholas Mendoza i Miami, en ung polis med kubanskt ursprung. Spelet börjar på klassisk maner i en fångtransport där vi får reda på att vår protagonist är en korrupt polis för att sedan hoppa bakåt i tiden för att få reda på hur Nicholas hamnade i denna fångtransport. Likt en tv-serie är spelets story uppdelad i olika avsnitt där varje avsnitt har ett tydligt mål. En rolig detalj är att de lagt till summeringar av föregående avsnitt i början av varje nytt avsnitt och avslutningsvis i varje del får vi se en trailer till nästa avsnitt. Givetvis kan du hoppa över dessa klipp men de ger en känsla av att Battlefield Hardline är en tv-serie du följer snarare än ett spel. Men efter dessa likheter med en tv-serie så speglar spelet snarare än nerlagd serie än en blomstrande serie. Det känns inte särskilt realistiskt när en polis plöjer ner vågor efter vågor av fiender, kör bepansrade bilar och skjuter ner helikoptrar med luftvärnssystem. Den känns som att de ändå helt hyfsade skådespelarinsatserna är bortkastade på en story som känns både omodern och mindre trovärdig, särskilt när karaktärernas animationer är så pass bra som de faktiskt är. Grafikmässigt landar både effekter och animationer på samma nivå som vi har kommit att förvänta oss av en utgåva i Battlefield-serien.

bfh3

Spelmotoriken i singleplayerkampanjen lämnar emellanåt en hel del att önska. Klumpiga fordon, alligatorer som försvinner i tomma intet, korkade fiender och enkelspåriga miljöer. Spelet glänser vid de tillfällen som det vågar vara nyskapande för spelserien i sig. Din roll som polis speglas i hur du belönas under din framfart i Miami och Los Angeles. Om du springer in i alla situationer och skjuter på allt som rör sig kommer du aldrig låsa upp alla vapenmodifikationer och teknikprylar. Om du däremot undviker att bli upptäckt, arresterar eller knockar bovar så kommer du att belönas rikligt. Tyvärr faller smygandet platt varje gång du blir upptäckt och alla fiender i närheten kommer svärmande som sura bin. Kampanjen tog cirka sex timmar att spela igenom men kändes tyvärr betydligt längre. Det är ingen berättelse jag ser framemot att återbesöka och än så länge är kampanjerna i Bad Company-serien betydligt mer underhållande.

bfh5

Så äntligen är det dags att diskutera spelets multiplayerdel. Istället för att spela som USA, Ryssland och Kina kastas du in en klassisk tjuv o polis-lek. Givetvis finns Battlefield-seriens signum conquest med men det är inte detta spelläge som är bäst i Hardline. Conquests stora kartor gör sig inte så bra med spelets mindre utbud av fordon. Det känns både på tiden och nyskapande att spelet levererar fem nya spellägen, Heist, Blood Money, Hotwire, Rescue och Crosshair. Även om det är uppenbart att spelet influerats av andra liknande spel så som Counter-strike och Payday så är lägena roliga och nya för just denna spelserie. De två roligaste nya spellägena är Heist och Blood Money. I Heist skall tjuvarna roffa åt sig olika byten och ta med sig dessa till en punkt på kartan medan poliserna har i uppgift att hindra dem. I Blood Money skall de båda lagen samla ihop pengar ifrån en punkt mitt på kartan och transportera dem till sin bepansrade bil, först till fem miljoner dollar vinner. Samtidigt som de båda lagen kan hämta pengar ifrån punkten mitt på kartan kan de också stjäla av varandra. Ett härligt kaos uppstår och det är väldigt tillfredsställande att spela tillsammans med ett gäng vänner. Likt de senaste spelen i serien låser du upp allt fler vapen, verktyg och tillbehör under tiden som du spelar.

bfh4

Även om både utgivare och utvecklare uttalat sig om att Battlefield Hardline visst är ett fristående spel och en komplett produkt så kan jag inte låta bli att tänka att spelet på många sätt liknar Battlefield 4. Sedan vi supportrar till Battlefield rånades på möjligheterna att göra modifikationer till spelserien så har också förväntningarna höjts. Jag som spelade mängder av alla modifikationer som kom till Battlefield 1942 och Battlefield 2 vet hur uppfinningsrika fans kan vara. Visceral Games gör rätt i att försöka vara nyskapande och komma med nya idéer för spelserien behöver verkligen utvecklas. Trots kaoset och skratten som Blood Money generar så är jag övertygad om att jag kommer att tröttna på Hardline snabbare än Battlefield 4. Tack vare singleplayerkampanjen är det inte rättvist att kalla Hardline en modifikation av någon av de tidigare spelen i serien. Jag är däremot övertygad om att vi fans hade kunnat skapa ett ännu bättre multiplayer-spelläge om vi bara hade haft tillgång till verktygen. Nu ligger bollen hos Dice i Stockholm, de måste bevisa att spelserien kan ta större kliv än Battlefield Hardline för jag vill ha mer…

Efter nedslag i andra världskriget, Vietnamkriget, framtidskrig och krig i modern tid så är det dags för strider mitt ibland civilbefolkningen när den svenska Battlefield-serien tar klivit till att bli en polisiär historia. Efter kritik och uppskjuten release är Battlefield Hardline här men har det varit värt väntan? Efter en öppen beta i somras fick Battlefield Hardline en hel del kritik. Det talades om att spelet kändes som en modifikation av Battlefield 4 snarare än ett spel som kunde stå på egna ben. Efter kritiken gjorde EA Games något de inte är kända för att göra, de sköt upp releasen…

Review Overview

Betyg

50

About Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist
En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com