Baby Driver

Thank you very much, ladies and Gentlemen, right now I gotta tell you about: the fabulous, most groovy…” Edgar Wright hade en idé: en biljakt till tonerna av Jon Spencer Blues Explosions ”Bellbottoms”, där klippningen – och rytmen i rörelserna – var satt efter låtens tempo. Sedan dess har han utvecklat en handling efter idén och gjorde Baby Driver: en så sanslöst filmisk och minutiöst utförd film vara att den förtjänar att nämnas i samma andetag som både Gravity och Singin’ in the rain.

Filmen handlar om Baby – B-A-B-Y – flyktbilföraren som är besatt av att tonsätta sitt egna liv med låtar, och Edgar Wright är där att bistå med soundtracket. Att säga att Baby Driver är en mer koreograferad film än La-La Land är ingen underdrift. Musik, bild och timing går ihop till ett redan från första scenen där Baby tar tre bankrånare från punkt A till punkt B till ovan nämnda ”Bellbottoms”. I Ansel Elgorts skepnad är titelkaraktären entusiastisk, hyperprofessionell och ung; en valpig, godhjärtad pojke och tystlåten, antihjälte på samma gång. Han är föräldralös sedan barnsben och det är förlusten av mamman som smärtar mest efter en bilolycka där han även fick en påträngande tinnitus. Det är för att dränka suset som han konstant har lurarna i öronen, spelar vinylskivor eller mixar kassettband (mp3, vinyl och kassett: de enda musikuppspelningsmedlen som existerar?).

Baby har också sedan barnsben betalat av en skuld till Kevin Spaceys Doc genom att köra flyktbilen vid Docs intrikata kuppar. Den unge Baby är trots en relativt lång kriminell karriär en uppenbart godhjärtad pojke som tar hand om sin döve fosterfar och öppnar munnen för första gången för att snacka upp servitrisen Debora. Lilly James spelar denna karaktär som igår från att vara den godhjärtade Tjejen hela vägen till Damen i nöd: en lite tråkig plump som nästan suddas ut i farten, nästan. Runt Doc cirkulerar också en blandning kriminella som alla tycks ha halstatueringar och bidrar med diverse nyanser av ombytlighet och farlighet. Där finns Jon Hamm och Eiza González’ Bonny och Clydeinspirerade par på väg i full fart mot självförstörelse och Jamie Foxx’ rubbade Bats som påverkar Baby med sitt skarpt oroande beteende. Det trotsar förståndet att Baby först nu skulle börja få dåligt samvete för vad han bidrar till, men Baby Driver är inte en film för förståndet utan en kinetisk dans för alla sinnen. I tron om att han kört sitt sista jobb för Doc försöker Baby starta om på nytt med lagligt jobb och börjar försiktigt ge sig hän i den groende kärlekshistorien med Debora, men blir mot sin vilja indragen igen i det sk. ”final job” där alla inblandade ska komma ifrån stadda för livet, och Baby måste köra för livet, och varför skulle det gå smidigt?

Wright har för vad det är värt haft konstnärlig kontroll över hela produktionen och också använt den. Mannen har kult och populärkulturella referenser istället för röda blodkroppar och brer på med årets bästa soundtrack, biljakt(er) och eldstrid men distraherar aldrig med att vara obskyr utan gör det med en lättsamhet som en Tarantino aldrig skulle klara av. Han har späckat filmen med småimpulser som bjuder in till repeterade visningar och om exempelvis det något understimulerande slutet inte räcker kan man bara stänga ögonlocken, luta sig tillbaka och lyssna.

”Thank you very much, ladies and Gentlemen, right now I gotta tell you about: the fabulous, most groovy...” Edgar Wright hade en idé: en biljakt till tonerna av Jon Spencer Blues Explosions ”Bellbottoms”, där klippningen – och rytmen i rörelserna – var satt efter låtens tempo. Sedan dess har han utvecklat en handling efter idén och gjorde Baby Driver: en så sanslöst filmisk och minutiöst utförd film vara att den förtjänar att nämnas i samma andetag som både Gravity och Singin’ in the rain. Filmen handlar om Baby – B-A-B-Y – flyktbilföraren som är besatt av att tonsätta sitt egna…

Review Overview

Betyg

80

About Alva Bexell

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.