Baby-bossen (4K)

Vid första anblicken verkar åsynen av en bäbis iklädd kostym vara ett dåligt omen. Att låta småbarn spela rollen som vuxen är ett välmissbrukat grepp. I Baby-bossen bär dock titelns smågli kostym på samma sätt som kaninen i Alice i Underlandet har ett fickur – historien utspelar sig i huvudet på den sjuårige pojken Tim som dyker ner i fantasins kaninhål när han helt plötsligt måste dela på föräldrakärleken med ett syskon.

Det inbitna ensambarnet Tim lever med en fot i verkligheten och resten av kroppen i vilken fantasi han än föredrar för tillfället, tills en dag när hans mamma och pappa, två totala virrpannor, kommer hem med en lömsk, portföljbärande varelse. Vad Tim ser är ingen oskyldig bebis, utan ett hot mot hans ställning i familjen (så som alla småsyskon är, på gott och ont). Föräldrarna förändras och lyssnar inte på Tims varningar. De blir upptagna med småbarnslivet, de glömmer att sjunga godnattsång. Tillslut bekräftas misstankarna när Tim hör bäbisen kommunicera genom plasttelefonen: babybossen är sänd till jorden med uppdraget att förhindra en produktlansering från det företag där föräldrarna arbetar (med att producera valpar). Deras chef har skapat den perfekta valpen som, i denna Instagramvärld, kommer att stjäla all uppmärksamhet från gulliga bebisar och istället rikta den mot valpar (enligt filmes logik finns det inte tillräckligt mycket ömhet och kärlek i världen att räcka åt båda grupperna). Med en försäkran om att babybossen kommer att försvinna ur hans liv så snart uppdraget är slutfört går Tim med på att hjälpa till.

Det är charmerande hur Baby-bossen använder 3d-mediet som om det var nyupptäckt (med utropstecken och versaler). Det finns också blinkningar till det klassiska Hollywood – från musikalerna på 30-talet, med kalejdoskopiska, extravaganta nummer – till sekvenser animerade likt 60-talets coola grafiska förtextdesign. En långfärd igenom bebisfabriken är både magisk Technicolor och samtidigt en renskrubbad resa i normativitet. Likväl uppvisas en stor uppfinningsrikedom i bildspråket och i de skämt som går att mjölka ut upplägget. Baby-bossen är nog allra bäst för de allra minsta barnen och levererar ögongodis, pruttskämt och äventyr i lika doser. Vissa skämt riktade till vuxna faller dessvärre bort i den svenska dubbningen (undantag är ett Lennon/McCartneyskämt och en sekvens med Elvisimitatörer). Att babybossen i originalversionen görs av Alec Baldwin som en pastisch på hans roll i filmen Glengarry Glen Ross går tyvärr också förlorat, utom det att babyn i sitt hjärta är en hänsynslös affärsman. Själva idén om ett kontor ”där bäbisar kommer ifrån” å stundom smått genialisk.

Hela dagdrömmen till film är så medvetet en verklighetsflykt, så begränsat till vad en sjuåring skulle kunna tänka ut att det absolut värsta som sker är att föräldrarna en kort stund är nära att bli uppbrända i utloppet på en raket proppfylld med valpar, utan att det mer än lagom framstår som skrämmande. På ett symboliskt plan förhåller sig filmen uppriktigt till det faktum att ett småsyskons tillblivelse kan röra till det rejäl för ett barn, men släpper aldrig taget om den filmiska resan.

Utgåvan: Baby-bossen är inte första filmen att plocka fram om du skall visa upp 4K Ultra HD Blu-rays för vänner och bekanta. Det är en marginell uppdatering jämfört med blu-ray-utgåvan. Skillnaden ligger främst i färgpresentationen och en aning skarpare bild. Men om du har en tv och en spelare som stöder formatet finns det inte heller någon anledning att nöja sig med en blu-ray. Likt majoriteten av alla 4K-utgåvor hittills så hittar du allt extramaterial på blu-ray-skivan som följer med i fodralet. Bland dessa hittar du kortfilmer, borttagna scener och bildgallerier med mera. Utbudet av extramaterial i 4K kommer förhoppningsvis att öka i takt med att formatet får en större marknadsandel.

Vid första anblicken verkar åsynen av en bäbis iklädd kostym vara ett dåligt omen. Att låta småbarn spela rollen som vuxen är ett välmissbrukat grepp. I Baby-bossen bär dock titelns smågli kostym på samma sätt som kaninen i Alice i Underlandet har ett fickur – historien utspelar sig i huvudet på den sjuårige pojken Tim som dyker ner i fantasins kaninhål när han helt plötsligt måste dela på föräldrakärleken med ett syskon. Det inbitna ensambarnet Tim lever med en fot i verkligheten och resten av kroppen i vilken fantasi han än föredrar för tillfället, tills en dag när hans mamma…

Review Overview

Filmen
Utgåvan

65

About Alva Bexell

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.