Assassin’s Creed: Origins

Så var det dags att efter ett års uppehåll återigen besöka Ubisoft AAA-franchise Assassin’s Creed, spelserien där du med hjälp av en maskin kan hitta lagrade minnen ur ditt DNA för att resa tillbaka i tiden och utkämpa det eviga kriget mellan Tempelriddarna och Lönnmördarna. Vi har i tidigare spel besökt allt från Amerikanske imbördeskriget till Italienska renässanssen. Denna gång är det dags för år 46 f.Kr. i Egypten under Cleopatras regim.

Assassin’s Creed har sedan Black Flag lidit av ett gäng spel fyllda med problem vid lansering. De mottogs varken väl av kritiker eller spelare och kommer nog inte vara de spel som vi kommer minnas denna spelserie med. Ett tag kändes det som att Ubisoft bara spottade ur sig spel efter spel för att mjölka spelarna på så mycket pengar som möjligt med så lite ansträngning från deras utvecklare som möjligt. Så denna tvååriga paus från det förra spelet var mer än behövligt. För jag kan säga att Assassin’s Creed: Origins är ett mycket bra spel.

Det är skönt att Ubisoft lagt ner så mycket tid på att polera berättelsen i spelet som jag utan att avslöja för mycket kan berätta att det handlar om en hämndhistoria som drivs på av korrupta politiker och mäktiga faraoner. Protagonisten Bayek of Siwa är en av de absolut bästa karaktärer som serien har haft som samtidigt lyckas vara varm, rolig och hatisk under denna ca 30 timmars långa och moraliskt tunga resa. En av de största ändringarna från de tidigare spelen i serien är att Assassin’s Creed: Origins i första hand är ett rollspel i stil med The Witcher där de olika val du gör faktiskt får en liten inverkan istället för det mer pang-på-rödbetan-actionspelet som det varit förut.

Inte längre är det möjligt att maniskt tycka på kontrollknapparna för att döda en hord av soldater som om ens protagonist var en mästerfäktare ur en swashbucklerfilm. Nu spelar varje litet steg och knapptryck spelar roll och du måste se till att tajma motståndarnas attacker för att parera de, alltså inget mer automatiserat blockande. Sen har du en XP mästare som sakta men säkert tickar på och där du har en stor mängd nya förmågor att lära dig som gör Bayek till en ännu bättre krigare, spanare eller jägare. Liksom i en hel del andra rollspel så finns det en massa olika rusningar och vapen att ta på sig som ökar Bayeks statistik. De har olika sällsynthet och då det är riktigt kul och svårt att leta efter de ”Legendariska” vapnena så är det inte alls lika svårt att få tag på de som i vissa andra spel. Sen visst, det finns mikrotransaktioner men i ett spel som detta då spelglädjen så mycket handlar om att upptäcka, jaga och själv utveckla Bayek så är det bara synd och onödigt att betala pengar för det.

Så har vi Egypten. Det är också den största kartan vi någonsin skådat i ett Assassin’s Creedspel. Inte bara det att den är enorm utan den är även sanslöst vacker och sammanhängande. Även de enorma och till synes tomma ökenpartierna har sina egna små hemligheter att upptäcka och att spela spelet på en 4K konsol så som PS4 pro eller Xbox One X så kommer du att tappa haken en eller annan gång över den fantastiska naturen. Ibland så kände jag för att bara stanna upp mitt i spelet och låta det vara liggandes som en tavla i rummet. Sen så är det faktum att allt går att upptäcka utan laddningstider mäktigt imponerande.

Assassin’s Creed är ett mäktigt och imponerande spel som verkligen tar spelserien till en ny nivå. Allt som tidigare varit bra har antingen polerats och förbättrats eller helt enkelt bara totalt gjorts om. Jag tycker om att spela som Bayek af Siwa och njuter av att ta del av hans historia. Jag hoppas verkligen att Ubisoft i framtiden vågar ta det lugnt med Assassin’s Creedspelen precis som de gjort nu och istället för att släppa en identisk replika av Origins fast på en ny plats i världen hittar på en vettig anledning till varför ännu ett Assassin’s Creed behövs. Jag uppskattar detta spel väldigt mycket men tänker också att det är så välpolerat och klart nu. Kanske, bara kanske är det dags för Ubisoft att ta lärdom av allt som Assassin’s Creed gett de under de senaste 10 åren och låta detta vara ett avslut. Kanske utveckla en ny spelserie och låta denna dö med värdighet.

Så var det dags att efter ett års uppehåll återigen besöka Ubisoft AAA-franchise Assassin’s Creed, spelserien där du med hjälp av en maskin kan hitta lagrade minnen ur ditt DNA för att resa tillbaka i tiden och utkämpa det eviga kriget mellan Tempelriddarna och Lönnmördarna. Vi har i tidigare spel besökt allt från Amerikanske imbördeskriget till Italienska renässanssen. Denna gång är det dags för år 46 f.Kr. i Egypten under Cleopatras regim. Assassin’s Creed har sedan Black Flag lidit av ett gäng spel fyllda med problem vid lansering. De mottogs varken väl av kritiker eller spelare och kommer nog inte…

Review Overview

Betyg

85

About Stefan Stanisic

Stefan Stanisic

En film-, scenkonst- och spelnörd som bor i Malmö. Jobbar som film och teaterregissör och har tillbringat otaliga sömnlösa nätter med att försöka klara av det omöjliga uppdraget att se alla världens filmer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com