Assassin’s Creed III

Efter hela tre spel med Ezio Auditore i huvudrollen har det blivit dags att beträda ny mark. I Assassin’s Creed III vänder Ubisoft därför blicken mot det stora landet i väst.

Assassin’s Creed III tar oss med på en resa till 1700-talets Amerika där en helt ny kontinent väntar på att utforskas. Med den amerikanska revolutionen som skådeplats och dramaturgisk katalysator upplevs äventyret denna gång tillsammans med en protagonist vid namn Connor; en halvindian tillika lönnmördare som har ett ont öga till tempelriddarna och deras förehavanden.

I det senaste kapitlet i Ubisofts Assassin’s Creed-serie har det mesta fått sig en rejäl översyn. Grafiken har trimmats med vädereffekter och nya animationer. Spelkontrollen och free-running-mekaniken har förenklats, men samtidigt har nya användbara knep som att klättra i träd, svinga sig i grenar och ta genvägar genom byggnader införts vilket gör Assassin’s Creed III till det mest akrobatiskt imponerande spelet i serien. Städerna, Boston och New York, är även mer öppna och levande än de som besökts i tidigare installationer, vilket kräver större uppfinningsrikedom för att undvika blodvite när muskötkulorna viner kring öronen.

Utanför städerna ligger den vidsträckta vildmarken framför fötterna och här möts man av frisk luft och porlande bäckar såväl som ett rikt djurliv och klättervänliga träd. Precis som i Red Dead Redemption har jag full frihet att jaga allt från söta små harar till människoätande och aggressiva björnar. Att sitta uppkrupen i ett träd och lurpassa på en intet ont anande tvättbjörn, för att i nästa sekund kasta sig ner mot marken och sticka kniven i djuret är ruskigt underhållande. Efter det så är det bara till att flå djuret och bege sig till närmsta grosshandlare för att omvandla huden till reda pengar. Med tanke på hur upprörd djurrättsorganisationen PETA blev över djurhanteringen i Pokémon skulle jag knappast bli förvånad om Assassin’s Creed III hamnade på deras hatlista.

En annan nyhet för spelserien är att man nu även kan bege sig ut på havets vågor. När jag fått nog av städernas folkmyller och skogarnas stillhet behöver jag bara borda skeppet Aquilla och bege mig ut till havs där salta stänk och krutrök väntar. Att manövrera skutan mellan vassa klippor eller avlossa en bredsida mot en anfallande fullriggare visar sig vara roligare än väntat och fungerar som ett välkommet avbräck från fasadklättrandet.

När jag tröttnat på att slåss mot rödrockar, jaga älg och parera skummande vågor finns det gott om andra sysslor att ta mig an. Jag kan befria stadsdelar, utforska underjordiska tunnelsystem, samla fjädrar, rekrytera folk till min egna bosättning, tillverka föremål, bedriva handel, ägna mig åt spel och dobbel, samla kalenderblad, leta skatter, o.s.v. Listan på sidouppdrag och saker att samla kan nästan göras hur lång som helst. Oerhört gentilt av Ubisoft kan tyckas, men smakar det så kostar det.

Assassin’s Creed III är utan tvekan ett storskaligt projekt, men frågan är om inte spelet hade mått bättre av att utvecklarna sänkt ambitionsnivån ett par snäpp. Ofta känns det som att alla dessa bisysslor lägger sordin på spelglädjen och efter att ha upplevt flera frustrerande buggar under min genomspelning hade jag hellre sett att man lagt större tid på viktigare saker som extra buggtestning och optimering av spelet. Att en AAA-titel som Assassin’s Creed III dras med en och annan grafikbugg kan jag ha överseende med. Att drabbas av oförklarliga dödsfall, ljudproblem, markörer som försvinner och uppdrag som fastnar i limbo hör däremot inte hemma i en mångmiljonproduktion som denna. Ubisoft lovar emellertid att en patch som rättar till ett 40-tal buggar av varierande karaktär ska finnas tillgänglig på releasedagen, men mitt förtroende för deras arbete har redan fått sig en törn. Till nästa spelsläpp hoppas jag att de tänker till en gång extra.

När det kommer till spelets story är vi genast inne och trampar på ett område som jag personligen ställer mig ytterst tveksam till i Assassin’s Creed-serien. För egen del hade Ubisofts spelserie gärna fått berätta löst sammanknutna historier om lönnmördare från olika tidsåldrar. Istället har man valt att blanda in märkliga civilisationer, högteknologiska apparater och ett övergripande hot i form av jordens förestående undergång. Berättandet är ofokuserat till tusen och det blir lite som att ha ketchup på chokladglass; smaklöst och motsägelsefullt (oavsett vad gubben i Felix-reklamen säger). Tillsammans med klumpigt klippta mellansekvenser och tidshopp medför det tyvärr att har jag svårt att koncentrera mig på berättelsen. Hade manusförfattarna struntat i allt hokus pokus och istället satsat helhjärtat på den historiska delen hade de kunnat bygga ett riktigt spännande äventyr. Otroligt synd med tanke på den potential som finns i den amerikanska revolutionen.

I dag förväntar marknaden sig att varje spel med självaktning bör ha en multiplayer-del och på den fronten kommer Assassin’s Creed III knappast göra någon besviken. Det bjuds på flera olika spellägen där alla spelare har möjlighet att hitta sin personliga favorit. För att bli en fullfjädrad online-mördare krävs det dock övning och då är Domination ett spelläge som är bra att börja med. Här samlas man i lag på upp till fyra spelare för att sedan kämpa om herraväldet över olika zoner. Wolf Pack är också ett riktigt underhållande spelläge som med fördel avnjutes tillsammans med goda vänner då samarbete är av högsta vikt.

Trots höga ambitioner, rejält med innehåll och en välgjord multiplayer-komponent blir Ubisofts senaste storsatsning något av en besvikelse för mig. Bakom den tilltalande ytan och det lovande spelupplägget hittar jag en produkt vars fokus har varit felriktad och som i vissa stunder känns både ofärdig och framstressad. Med Assassin’s Creed III siktade man mot toppen men förmådde inte nå hela vägen fram. Det har nog blivit dags för Ubisoft att gå vidare och vända blicken mot en ny spelserie.

About Alexander Bing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.