Arrival

Utomjordingarna kommer! är ett vanligt grepp inom populärkulturen i både böcker och filmer (och radio) och i alla år har det för det mesta varit en ursäkt att ställa frågan vad det säger om oss som människor inför hotet/möjligheten som liv från yttre rymden skapar. Arrival lyckas på ett både intelligent och stämningsfullt sätt presentera sin egen lösning värdig de bästa sci-fi berättelserna.

arrival-ship-header_500_281_81_s_c1

I Arrival blir det en psykologisk övning för nervösa soldater när det över hela jordklotet anländer enorma, svarta (lakritsbåtliknande) rymdkapslar. De svävar över Kina, över Ryssland, över Pakistan och USA där militär och regeringar väntar på att få veta vad rymdvarelserna vill och om det finns anledning att vara orolig?

Amy Adams, den här på samma gång magnifika och alldagliga, spelar Louise Banks, lingvistprofessor på ett anonymt universitet i USA som en dag anländer till jobbet för de vanliga föreläsningarna. Det pågår något i bakgrunden, bortom hennes fokus, fastän större delen av hennes elever är frånvarande. De som är närvarande nås konstant av meddelanden tills en av dem ber Louise att sätta på tv:n. Regissör Denis Villeneuve skildrar ankomsten av intelligent liv från yttre rymden hur det skulle te sig mitt i vardagslivet, med den förvirring och ovisshet så som de flesta av oss skulle uppleva. Ur detta begränsade perspektiv håller han sig till Louise och vad hon är medveten om eller inte. Hon flyttas dock snabbt ifrån sidolinjerna direkt till händelsernas centrum när hon av den amerikanska militären väljs ut att arbeta vid den kapsel som befinner sig över amerikansk mark.

thumbnail_24812

I det här fallet kan inte utomjordingarna berätta för mänskligheten vad de vill av den enkla anledningen att det saknas ett gemensamt språk och ingen möjlighet att nå fram om Louise och hennes kollegor tolkar. Och kommunikationen är en ständig balansgång när världens till en början samarbetande stor- och småmakter slutar tala med varandra när åsikterna går isär, när tolkningarna av varelsernas meddelande skiljer sig (med potentiellt katastrofala konsekvenser). Med allt fokus på Louise låter Villeneuve det antydas att andra forskare gör liknande fynd, men hon är i filmen den som hittar nyckeln till deras skrivspråk av nebulösa fraser och ord och genom kopplingen som uppstår dem emellan tar hon också del av utomjordingarnas förmåga, eller syn, på tid och händelser som icke-linjära. Detta påverkar Louise personligt när hon börjar se och få minnen av en dotter som inte finns ännu och lär sig saker att använda i nutiden – ur framtiden.

2_13_orig

Förlagan är en kort novell (The story of your life) av Ted Chiang på ca 50 sidor och avhandlar just Dr. Louise Banks professionella arbete med översättningen, hur hon får förståelse för det främmande språket och berättelsen om dotterns allför korta liv; om kärleken och sorgen. Allt annat, alla internationella konflikter och sista- minutenräddningar är tillagt för filmens driv men smälter intelligent in utan skarvar med både psykologisk och vetenskaplig trovärdighet. Arrival lyckas väl med att skildra den fysiska känslan av att stå inför något så främmande parat med uppspeltheten i att till exempel vara bland de första som får röra vid rymdkapselns undersida. Förstärkt av ett oehört effektivt ljudspår. Men främst av allt tillhör filmen Amy Adams vars karaktär kämpar filmen igenom med att nå igenom till vilt skilda människor – att förklara betydelsen av att prata och vad prata betyder när kanske inte ens två av samma art och språk kan förstå varandra – visar hur komplicerat hennes arbete är. Filmen klarar också av att förmedla den obeskrivbara känslan av att ha något så fantastiskt och ostoppbart som ett barn och glädjas åt dess existens när kunskapen finns att det kommer vara slut snart, som blir fallet med Louise och hennes framtida dotter. Arrival visar upp människans alla skavanker och fel inför det främmande men avslöjar också vår förmåga att nå igenom när det betyder mest.

Utomjordingarna kommer! är ett vanligt grepp inom populärkulturen i både böcker och filmer (och radio) och i alla år har det för det mesta varit en ursäkt att ställa frågan vad det säger om oss som människor inför hotet/möjligheten som liv från yttre rymden skapar. Arrival lyckas på ett både intelligent och stämningsfullt sätt presentera sin egen lösning värdig de bästa sci-fi berättelserna. I Arrival blir det en psykologisk övning för nervösa soldater när det över hela jordklotet anländer enorma, svarta (lakritsbåtliknande) rymdkapslar. De svävar över Kina, över Ryssland, över Pakistan och USA där militär och regeringar väntar på att…

Review Overview

Betyg

100

About Alva Bexell

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com