Anthem (PC)

Jag är knappast den enda som efter att ha sett Iron Man-filmen från 2008 drömt om att få uppleva det som ett spel. Att få slänga på sig en mech-suit som ger en övermänskliga förmågor och bara känna sig ostoppbar känns som givet för ett datorspel. När Anthem visade sin första trailer, och lovade precis detta så var jag en av dom som blev wow:ade. Sen fick man reda på att det skulle vara ett onlinespel i likhet med Destiny så blev jag genast lite mer skeptisk. Det var trots allt Bioware, skaparna bakom succéerna Mass Effect och Dragon Age, som skulle styra upp Anthem. Deras styrka är att skapa engagerande historier, inte ett pågående live service-spel. Men jag ville ändå ge dom en ärlig chans, och när vi började närma oss releasen så blev jag mer och mer pepp på att ta på mig min egna Javelin och ge mig ut på äventyr.

I Anthem så antar man rollen av en Freelancer, en grupp vars medlemmar tar sig an uppdrag från personer och organisationer som kräver att man beger sig ut i världen, som i regel är för farlig för vanliga människor att befinna sig utan eskort. Till sin hjälp så har dom Javelins, mekaniska rustningar med vapen och förmågor som gör att de kan överleva vildmarken utanför städernas relativt säkra murar. Spelet börjar med att man är på väg mot en så kallad Cataclysm, ett fenomen som allt som oftast innebär en stor fara för omgivningen. Just denna är speciell, då det är den mest kraftfulla Cataclysmen som skådats, och har fått namnet Heart of Rage. Du är en ny medlem i det laget man får följa med, och det börjar prompt med att man blir separerad från resten av laget och får en smäll i huvudet med medföljande minnesförlust så att man får en anledning lära sig hur man spelar spelet. Efter att man vant sig vid sin rustning igen så återförenas med de kvarstående från laget och det hela slutar med en brakförlust mot alla de krafter och monster som kommer ur stormen. Spola fram två år senare, och nu är tydligen Freelancers inget som folk är stolta över på grund av förlusten mot Heart of Rage. Man har överlevt genom att utföra diverse småuppdrag och här fortsätter man lära sig hur spelet funkar i de nästkommande uppdragen. Därefter släpps man lös och får utforska världen och ta sig ann de uppdragen man känner för i klassisk Loot-shooter-anda.

Men redan nu börjar jag känna att det tar emot. Trots att jag tycker att striderna är roliga och att flyga runt känns riktigt bra, så känner jag ingen direkt dragning till världen i stort. Mycket har att göra med att världen är mist sagt upphackad. Du har staden som agerar nav för att prata med människor, få nya uppdrag, justera sina Javelins och konstruera utrustning. Men den här staden känns ganska livlös, speciellt om man jämför med hur den presenterades under E3. Det hjälps heller inte av att man, trots att dom införde funktionen att man kan ”springa” i staden efter VIP Demot som dom hade, rör sig olidligt långsamt runt stadens olika punkter. När man sedan pratar med folk så känns de fruktansvärt stela, och även om man får lite val under vissa konversationer så spelar dessa ingen som helst roll i det långa loppet. Men okej, man har fått ett uppdrag och tänkte då bege dig ut på äventyr. Så man beger sig bort till sin Javelin och hoppar in i denna, och möts av an laddningsskärm. Därefter får man upp en skärm där man får välja uppdrag eller möjligheten att flyga fritt ute i världen. Så väljer ett uppdrag och möts av ytterligare en laddningsskärm. Väljer du ett uppdrag så blir det ledd mot ett eller annat område. Visar det sig att du ska in i någon grotta eller en monsterlya så möts du ännu en gång av en laddningsskärm. När du sedan klarat av uppdraget, en ny laddningsskärm där du kommer till en resultatskärm där du får reda på hur mycket erfarenhetspoäng du har samlat ihop och vad för utrustning du har lyckats hitta. Sedan får du göra ett val om du vill uppdragsväljaren, tillbaka till staden eller till en ”launch pad”, en samlingplats där man kan träffa upp till 15 andra spelare. Oavsett vad du väljer så följs detta av, givetvis, en ny laddningsskärm.

Det är alla dessa laddningsskärmar som verkligen tog musten ur mig helt och hållet. Från att jag har fått ett uppdrag av en karaktär, så om man inkluderar att jag även skulle vilja ändra lite på min utrustning innan uppdraget, kommer det krävas minst fyra(!) laddningsskärmar innan jag kan börja flyga runt och skjuta på grejer. Det är inte vad jag skulle kalla för en rolig spelupplevelse, speciellt inte när man jämför med hur allt flyter på The Divsion 2, ett annat live-service spel som släpptes i dagarna. Som jag nämnde tidigare så är det väldigt skoj att flyga runt, men om man förväntar sig att det är levande och dynamisk värld man gör detta i kommer man att bli besviken. Visst, det dyker upp lite olika händelser som man blir varse om när man flyger runt men bortser man från dessa så känns världen, om än vacker, så väldigt tråkig. Uppdragen i sig saknar också variation, där jag flera gånger kom på mig själv med att tänka ”har jag inte gjort detta en gång redan?”.

Jag lyckades inte komma speciellt långt in i spelet innan jag började känna att det tog emot att ens fortsätta. Men med den oengagerande storyn och repetitiva uppdragen så skulle jag kunna gissa mig till vad ”the end game” har att bjuda på. Jag önskar också att jag hade kunnat säga att det kanske kommer bli bättre med framtida patcher, men det skulle bara vara rent önsketänkande. För oavsett hur mycket mer story det tillkommer, eller hur många nya uppdrag som skapas, så kommer det stora problemet kvarstå med laddningstiderna. Och varför skulle man vilja spendera så mycket tid på något som känns så förlegat, när det finns så många bättre alternativ?

Jag är knappast den enda som efter att ha sett Iron Man-filmen från 2008 drömt om att få uppleva det som ett spel. Att få slänga på sig en mech-suit som ger en övermänskliga förmågor och bara känna sig ostoppbar känns som givet för ett datorspel. När Anthem visade sin första trailer, och lovade precis detta så var jag en av dom som blev wow:ade. Sen fick man reda på att det skulle vara ett onlinespel i likhet med Destiny så blev jag genast lite mer skeptisk. Det var trots allt Bioware, skaparna bakom succéerna Mass Effect och Dragon Age,…

Review Overview

Betyg

40

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com