Anno 1800

Det är inte många spelserier som når sitt sjunde spel, och som dessutom behåller den karaktär som gjorde dom lyckade i första taget. Nu har det gått mer än 20 år sedan det första spelet i Anno-serien släpptes, och efter fått göra besök i två ”what-if”-scenarion i Anno 2070 och 2205, så åker vi nu tillbaka i tiden igen. Denna gången är det 1800-talet och den industriella revolutionen som står i centrum. Så jag kavlar upp ärmarna och förbereder mig på ett par väldigt långa spelsessioner!

Om vi ska ta och börja med att berätta lite om den relativt enkla storyn som finns i kampanjläget av spelet så antar man rollen som ett av syskonen till en tillsynes omtyckt magnat som blev anklagad för förräderi och till sist dog under mystiska omständigheter i fängelset. Man har under en lång tid härjat i ”den nya världen” men efter att man får ett brev från sin syster om ens fars död återvänder man till ”den gamla världen” och det som väntar där. Där möts man av en sorgsen syster och en farbror som inte har något till övers för ”en förrädares avkomma”. Men ens syster har lyckats köpa en ö i närheten som man börjar att bygga på, för att kunna rentvå sitt familjenamn och ta reda på mysteriet kring sin fars död. Detta är då lite av en kombination av att man får lära sig spelet men också lite mer kontext och syfte med själva spelet. Detta är dock bara en tunn fasad för vad som är (och var kampanjen ändå slutar med) spelets primära läge, vilket är ”sandbox”-mode. Här har man möjlighet att ställa in det mesta med spelet, kartan och öarna storlek, hur mycket resurser det ska finnas, om det ska vara några AI spelar och vilka dessa ska vara, med mera.

Precis som i alla tidigare Anno-spel så är spelet uppdelat i olika ”steg” av ens befolkning, som i sin tur kan producera mer avancerade resurser man också kräver mer i gengäld. I detta spel så börjar med enkla bönder, som till en början endast kräver en marknadsplats för att vara nöjda. De i sin tur kan arbeta med produktionen av trä, som används för att bygga alla byggnader under detta steg. Allt eftersom de blir fler börjar de be om fler saker för att kunna vara nöjda, så som fisk och kläder. Här gör serien dock något nytt, för den gör skillnad på att ens befolkning har det dom behöver, och har det som gör dom glada. Till exempel så behöver bönder fisk för att vilja komma till ens ö, men om de dessutom har tillgång till en pub så kommer de vara gladare, vilket påverkar andra aspekter av spelet. I vissa fall så betalar de dessutom mer i skatt. Lyckliga arbetar löper mindre risk för att starta upplopp, men det ger också utrymme till att öka produktiviteten på sina byggnader, vilket då gör befolkningen mindre glada. Annars är det mycket som är sig lik med att man börjar utnyttja och få tillgång till fler och fler resurser, och sen visar det sig att man måste ta över andra öar eller byta till sig resurser med andra faktioner.

Men när man har avancerat ett en bit så visar det sig att man behöver resurser som inte finns i den gamla världen. Det är då man får alternativet att bege sig ut på sin första expedition för att hitta den nya världen. Detta gör man genom att tilldela uppdraget till ett av sina fartyg, lasta det med förnödenheter och utrustning som kan behövas, varpå det sen åker ut ur kartan. Efter ett litet tag så får man meddelande om att expeditionen behöver ens uppmärksamhet och man får då ta del av något som har hänt denne. Genom att göra ett eller flera val vars utgång kan avgöras beroende på vad man har med sig på resan så kan de leda till båda positiva och negativa saker för expeditionen. Man kan stöta på en ny karaktär eller hitta resurser, men man kan också råka ut för man förlorar en massa moral. Moral är det som bestämmer om man kan fortsätta med expeditionen eller måste återvända hem, eller om hela expeditionen går förlorad. När man till sist lyckats med denna första expedition så kommer man till den nya världen, vilket är en ny karta med nya öar som man nu kan kolonisera och exploatera. Därefter har man möjlighet att sätta automatiska handelsrutter mellan den gamla och nya världen för att transportera resurser där emellan. Man har även möjlighet att åka på nya expeditioner, som då kan belöna en med mer saker för att förbättra sina kolonier.

Ytterligare en ny funktion som man ganska snabbt introduceras till, som kan påverka många delar av spelet, är den regelbundna tidningsupplagan som publiceras. I den kommer det tre stycken olika artiklar, som kan vara neutrala men också ha positiv eller negativ påverkan på olika delar i spelet. Till exempel brukar koloniseringen av en ny ö vara en glad nyhet, vilket oftast ger en bonus till befolkningens lycka. Men sedan kan bristen av en specifik vara leda till en negativ nyhet, som i sin tur ökar vikten av just den varan, vilket då leder till en brist av denne har ännu större påverkan. Det som är intressant är att man har möjlighet att ändra på dessa artiklar genom propaganda, där man får tillgång till bättre och bättre ”alternativ fakta” allt efter som ens befolkningsmängd ökar. För att byta ut artiklar måste man investera ”inflytande”, en ny resurs i serien. Inflytande använder man till många delar av spelet, till exempel för att bygga ut sin flotta, ta över öar eller vissa typer av byggnader. Det är heller ingen resurs som går åt, utan du har alltid möjlighet att återinvestera ditt inflytande. Däremot så får man endast mer inflytande att röra sig med genom att skaffa en större befolkning, eller med så kallade ”investerare”, vilket är den sista nivån ens befolkning kan nå.

En sista sak som jag skulle vilja lyfta är också den nya blueprint funktionen i spelet. Den gör att man kan placera ut byggnader utan att faktiskt konstruera dom. På så vis har man möjlighet att planera sin på ett mycket bättre sätt än vad man kunnat tidigare, något som är väldigt uppskattat. I övrigt så känns det verkligen som alla tidigare Anno-spel. Fartygsstriderna är tillbaka på den vanliga kartan igen, och inte på ett separat område som i 2205, vilket känns riktigt bra. Det gör också att man behöver spela diplomatiskt eller patrullera sina handelsrutter ordentligt om man vill behålla dom. Grafiskt gör sig spelet också riktigt bra båda nära och på avstånd, och det är endast när jag är långt in i spelet och det hålls någon form av festival på min huvudö som jag märker att spelet börjar tugga lite. Tyvärr så lider spelet av en del UI-buggar som är ganska irriterande, men förhoppningsvis så kommer det fixas längre fram. Ljudet och musiken känns även den också bra, dock så ändrar sig musiken lite väl tvärt i bland, så som när man för kameran över någon av piratfästena i spelet, vilket tar en ur spelet en del.

Jag har redan spenderat över 100 timmar på Anno 1800. Det roliga är dock att jag fortfarande inte ”maxat” någon genomspelning. Jag har klarat kampanjen, men därefter så har jag startat om flera gånger för att jag hela tiden kommer på tekniker och sätt att göra mina produktionskedjor effektivare, men som då skulle kräva allt för mycket jobb att fixa till i efterhand. För det är lite det som är charmen med spelet, att försöka se hur bra man kan göra med den landyta man lyckas få tag på. Spelet erbjuder sen en massa olika ”förbättringar” (karaktärer, uppfinningar m.m.) som man kan placera i speciella byggnader som då förbättrar byggnader i närheten (beroende på vad för förbättring man använder sig av). Det gör att man har en massa olika sätt att optimera på. Givetvis så erbjuder också datorerna en viss utmaning, speciellt om man väljer att köra med de svåraste varianterna. Utöver de för tillfället ganska irriterande UI-buggarna som existerar just nu, så är Anno 1800 verkligen ett spel jag rekommenderar till alla som tycker om just den här typen av city builder/simulator-spel. Själv så tänkte jag försöka ta mig i kragen och verkligen se till att avsluta en genomspelning helt och hållet… men jag har precis upptäckt ett sätt att förbättra min produktion av tegel och cementblock.

Det är inte många spelserier som når sitt sjunde spel, och som dessutom behåller den karaktär som gjorde dom lyckade i första taget. Nu har det gått mer än 20 år sedan det första spelet i Anno-serien släpptes, och efter fått göra besök i två "what-if"-scenarion i Anno 2070 och 2205, så åker vi nu tillbaka i tiden igen. Denna gången är det 1800-talet och den industriella revolutionen som står i centrum. Så jag kavlar upp ärmarna och förbereder mig på ett par väldigt långa spelsessioner! Om vi ska ta och börja med att berätta lite om den relativt enkla…

Review Overview

Betyg

80

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com