Anna Karenina

Anna Karenina är ett av den ryska litteraturens mest välkända verk och har filmatiseras ett flertal gånger. Ingen version liknar dock Joe Wrights visuellt storslagna tolkning.

Anna Karenina (Keira Knightley) tillhör det högre samhällsskiktet i Sankt Petersburg där hon lever med sin son och äldre make, Alexeij Karenin (Jude Law), som är en inflytelserik statsman. Anna lämnar motvilligt sin pojke för första gången när hon reser till Moskva för att rädda sin broders äktenskap som knakar rejält i fogarna efter en av hans många otrohetsaffärer. Under sin vistelse i Moskva möter Anna en stilig kavalleriofficer, greve Vronskij (Aaron Taylor-Johnson), som tänder en låga i hennes hjärta. Attraktionskraften är ömsesidig, men den utomäktenskapliga relationen medför att den respektabla Anna snart blir föremål för elakt skvaller och hånfulla blickar från societeten  Parallellt skildras en lyckligare kärlekshistoria där den godhjärtade och timide godsägaren Levin (Domhnall Gleeson), som inte ser någon tjusning i det exklusiva livet i samhällets finrum, ämnar fria till den unga prinsessan Kitty (Alicia Vikander). Något som ställs på ända när han inser att hon råkar vara förälskad i Vronskij.

Joe Wrights vision av Anna Karenina är onekligen ett cineastiskt spektakel som både får mig att tänka på lekfullheten i Georges Méliès tidiga verk och visar att det går att göra kostymfilm utan att följa den inarbetade mall som vi är så vana vid. Stora delar av filmen antar formen av en surrealistisk teaterföreställning som inte begränsas av scenen, utan även låter berättelsen invadera själva salongen och utspela sig bakom kulisserna där scenarbetare, rep och rekvisita huserar. Det är först utanför stadsgränserna som verkligheten gör sig påmind och vi bjuds på natur och öppna vidder. Ett effektfullt grepp som inte bara skapar en stark kontrast mellan det inrutade och kontrollerade livet i Moskva och den stillsamma landsbygden, utan dessutom låter publiken få ett andrum i den bitvis klaustrofobiska inramningen.

Skådespeleriet håller generellt en god klass även om Aaron Taylor-Johnson saknar en välbehövlig tyngd och maskulinitet som Annas kärleksintresse, Alexej Vronskij. Personkemin skådespelarna emellan lyckas inte heller övertyga mig om deras passionerade förhållande. Kiera Knightley fungerar förvånansvärt bra i titelrollen, trots att hon i många scener tenderar att förlita sig väl mycket på sitt bistra minspel. Något jag däremot hade oerhört svårt för var hennes rollkaraktär.

Jag har inte läst Lev Tolstojs hyllade verk men efter att ha sett filmen blir jag onekligen nyfiken på om berättelsens huvudperson porträtteras på samma sätt i skrift som på vita duken. Filmens Anna Karenina är nämligen ingen älskvärd karaktär i mina ögon. Efterhand som kärleksdramat utvecklar sig kommer jag på mig själv med att irritera mig på hennes egocentriska beteende och när filmen lider mot sitt slut har hennes karaktär utvecklats till ett bipolärt och osympatiskt hatobjekt. Istället är det hennes torra och korrekta make, utmärkt spelad av Jude Law, som genom ett rationellt och i det närmaste omänskligt lugn vinner mina sympatier.

Intrigen med kärleksbestyr och olyckliga relationer kanske inte talar till mitt hjärta, men visuellt och filmtekniskt är Anna Karenina däremot en upplevelse som sticker ut. Efter att ha regisserat filmer som Pride & Prejudice och Atonement gjorde Joe Wright ett djärvt genrebyte med actionthrillern Hanna. Där visade han prov på en konstnärlighet som han nu låtit få ännu större spelrum i detta okonventionella kostymdrama. Anna Karenina är film och teater i en märkligt tilltalande symbios där hantverket, scenografin och de Oscarsbelönade kostymerna ofta överskuggar berättelsens kärna. Jag undrar vad Tolstoj skulle säga.

About Alexander Bing

One comment

  1. Rikard Eriksson

    Jag hade hellre sett ett mer traditionellt kostymdrama i storslagna miljöer, men hade mindre problem med karaktärerna. Så mitt betyg hade varit detsamma. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.