American Gigolo

Om det är någon film som verkligen gör sitt yttersta för att skapa en sexsymbol av sin huvudrollsinnehavare så är det American Gigolo. Med facit i hand, lite drygt 30 år senare, måste man ju säga att den lyckades ganska bra.

American Gigolo 01Om man är lika snygg, sexig och sofistikerad som Julian (Richard Gere – An Officer and a Gentleman) är det inte så svårt att sälja sig själv till de som önskar betala. Bland de övre skikten i Los Angeles finns det gott om äldre kvinnor som antingen känner sig ensamma eller helt enkelt bara tröttnat på sina äkta män och som hellre vill bli uppvaktade av någon yngre. Julians liv är sorglöst och pengarna strömmar in i en stadig takt, tills han en dag träffar en kvinna (Lauren Hutton) som inte längre bara är ett jobb. Några dagar senare blir även en av hans klienter mördad och ledtrådarna pekar mot honom.

Richard Gere har förmodligen aldrig varit snyggare än vad han är i American Gigolo, något som regissören Paul Schrader tar varje tillfälle i akt att dra nytta av. Det är många bara överkroppar, uppknäppta skjortor eller tjusiga kostymer. Vid ett tillfälle får vi till och med se Gere helt naken, poserande vid ett fönster. Naturligtvis handlar det inte bara om sluga knep för att locka den biopublik som lärt sig tråna efter den unga manskroppen. Ett av filmens tema är ytligheten och hur det påverkar Julian, där han delvis inte är en verklig person, utan bara en förfinad toyboy vars huvudsyfte är att behaga andra. Tydligen var den här filmen även ett slags genombrott för Armani som fick chansen att visa upp hur snygga deras kostymer kan vara på vita duken.

American Gigolo 02Julians yta, där det materiella välståndet och känslan av att göra något han är bra på, punkteras sakta. Dels av en kvinna som han börjar hysa något mer än bara strikt professionella känslor för och dels av mordmisstankarna som riktas mot honom. I ett liv där han levt bara för sig själv, oförmögen att skaffa några nära relationer, ska det visa sig att han är väldigt ensam när fasaden inte längre kan hålla honom flytande. Det är ingen överdrivet intressant premiss kanske, framförallt inte över en speltid på två timmar, men Gere i huvudrollen håller den vid liv tillsammans med Schraders nästan homoerotiska intresse för huvudpersonen. Det finns flera tillfällen när American Gigolo hade kunnat sväva in i thrillerns värld och bli något som Brian De Palma hade slickat sig om munnen över, men fokus ligger hela tiden på karaktären Julian. Å ena sidan befriande med en film som förlitar sig på karaktärsutvecklingen och dramat, men å andra sidan hade det kunnat behövas någon ytterligare knorr eller krydda på historien.

American Gigolo 03Slutresultatet är inte fantastiskt, men ändå en stabil film med egen identitet. Den får en egen känsla med Gere som åker runt i bil, slänger kavajen elegant över axeln och viskar fram något på franska, till tonerna av Blondies musik i ett soligt Los Angeles. Med tanke på att den bidrog till att förvandla sin huvudrollsinnehavare till en av Hollywoods allra största namn kan den även vara värd att se om bara därför. Gere är som sagt riktigt vacker att titta på här.

 

About Erik Nyström

Erik Nyström
Har låtit sitt hjärta täckas av ett lager svart bitterhet och är därmed omöjlig att charma. Åtminstone av bioutbudet. Gillar dock det som skaver lite, det som kommer från förritin och det som är lite knäppt. Driver dessutom en podcast om film. Är på det privata planet en vänsterradikal feminist från Norrland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.