Amadeus

Åttafaldig Oscarvinnare och ett tre timmars epos om Mozarts liv. Amadeus är en gripande berättelse om en av historiens allra största kompositörer.

Amadeus 01

Mozart hann bara bli 35 år gammal, men skrev över 600 kända verk. Det är ur munnen på Antonio Salieri, kapellmästare vid det kejserliga hovet, som historien berättas. Salieri har levt ett liv i bitterhet, avundsjuk på Wolfgang Amadeus Mozart som besitter en talang han aldrig kan nå upp till. Han anser att Gud borde lagt musiken hos honom, istället för hos Mozart som är en bortskämd snorunge som beter sig alldeles för mycket som ett barn.

Amadeus har alltid varit en av mina favoritfilmer. Jag minns när jag för första gången såg den, hur jag blev helt slagen av dess inramning och hur storslagen den kändes. Det är lika mycket ett porträtt av Mozart och Salieri som det är av den samtid de lever i, men allra främst handlar det också om all den musik som Mozart skrev. Scener där musiken berättas för oss och spelas upp är fantastiskt vackra, och lika bombastiska är de ändlösa besök på operan där alla verken sätts upp för det kejserliga hovet. Peter Shaffer, som skrivit manuset, har byggt det på sin egen pjäs och i händerna på Milos Forman blir detta något storslaget och minnesvärt.

Amadeus 02

I rollerna ser vi två lysande stjärnor; Tom Hulce är fantastisk som Mozart, men det är F. Murray Abraham som stjäl showen som Antonio Salieri. Hans skådespel, både som gammal och ung, är otroligt övertygande och produktionen som helhet är enormt ambitiös med vackra omgivningar och kläder. Milos Forman lotsar oss genom berättelsen på ett häpnadsväckande sätt och trots att filmen är tre timmar lång blir den aldrig tråkig. Dock är filmens speltid den egentliga enda kritik jag har. Jag minns den 20 minuter nedbantade utgåvan som som något bättre i sitt tempo. Jag har ingenting emot långa filmer – tvärtom – men tre timmar ger berättelsen lite för mycket överflöd.

Bilden är lite tillbakalutad och i likhet med andra lite äldre filmer så är den inte riktigt lika skarp och livfull som nyare releaser. Främst är det lite klarare skärpa som saknas. Men i övrigt är bilden fri från smuts och jämn och fin, men utan det där lilla extra i sig. Ljudspåret gör mig inte besviken. Dialogen är klar och fin och musiken låter fantastiskt bra. Det hela har ett omfång som verkligen kapslar in mig som åskådare. När de är på operan, och det är de ofta, finns här en rymd i ljudet som verkligen lyfter fram tonerna. Det är en fin mix som lyfter fram de olika nyanserna fantastiskt väl.

Amadeus 03

Extramaterialet består av ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren och en timslång dokumentär. Tyvärr är den sistnämnda enbart bestående av intervjuer och det enda man får se från inspelningsplats är stillbilder. Den är dock ganska fördjupande och gillar man filmen ger den en bra inblick i processen. Kommentatorspåret med Milos Forman och Peter Shaffer är ungefär vad man kan förvänta sig; här får man lite extra inblick i filmens tillkomst men det är inte bland de mer intressanta kommentatorspår jag har hört. I helhet är extramaterialet lite blekt, dokumentären är okej men inte mer, men jag antar att det helt enkelt inte fanns mer bakom kulisserna-material att tillgå.

Som film är Amadeus verkligen något alldeles extra. Orkar man bara med 180 minuter av opera så finns här ett porträtt av två intressanta män. Det ska tilläggas att den rivalitet som i filmen finns mellan de två huvudpersonerna saknar historisk grund, utan mer får ses som ett dramaturgiskt knep. Vi bjuds på fantastiskt skådespel, en mängd musik och hela utgåvan har fin bild och väldigt bra ljud. Extramaterialet är dock lite blekt även om dokumentären är helt okej.

 

About Conny Andersson

Filmnörd, TV-spelsnörd, Star Wars-nörd, Anime-nörd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.