All is Lost

allislostrobertredford

Robert Redford seglar ut på Indiska oceanen med en färsk långfilmsregissör vid rodret. Har regissören och manusförförfattaren J.C. Chandor vad som krävs för att hålla Redfords båt flytande trots att han bara har en långfilm i bagaget? Med minimal dialog och en liten segelbåt ställs både skådespelare och regissör inför tuffa prov. All is Lost har vunnit priser på olika filmfestivaler och möttes av stående ovationer i Cannes, faller jag med i hyllningskören?

Redford spelar en icke namngiven man som är ute på den Indiska oceanen helt ensam i en liten segelbåt. Filmen börjar med en monolog där mannen Redford spelar förkunnar att allting är förlorat. Efter den inledande monologen hoppar filmen 8 dagar tillbaka i berättandet till när huvudrollsinnehavaren vaknar av att hans båt precis har kolliderat med en flytande fraktcontainer mitt ute på det öppna havet. Med begränsade resurser, utan ström, försöker mannen överleva på det stormiga havet där han ständigt blir påmind om sin egen dödlighet.

All is Lost följer klassiska berättelsekurvor genom medgångar och motgångar utan att experimentera med grundformerna. På grund av detta blir filmen inte särskilt nyskapande och bitvis förutsägbar. Däremot lyckas Chandor med konsten att skapa en fungerande berättelse med nästintill ingen dialog. I en film med enbart en skådespelare läggs det därmed extra tyngd på Robert Redfords skådespelartalang eftersom filmen står eller faller med honom. Om inte filmen hade haft en skådespelare av Redfords kaliber hade den troligtvis fallit i glömska. Med små detaljer i kroppsspråk och uttryck lyckas han framhäva huvudrollskaraktärens smärtor, tvivel och beslutsamhet. Redford gör en stark skådespelarinsats och bidrar till att filmen överhuvudtaget blir underhållande.

Jag imponeras främst av hur filmskaparna med Chandor i spetsen framställer filmens olika dagar. Genom den tidigare nämnda öppningsmonologen fastställs det att vi kommer att få följa huvudkaraktären i åtta dagar på havet. I början av filmen är det lätt att hänga med i hur många dagar som har passerat. Efter några dagar blir huvudkaraktären tröttare, tillsammans med honom dras vi in i en virvel av storm och tid. Eftersom vi som tittare inte längre har koll på hur många dagar som har passerat vet vi inte heller hur lång tid som återstår av filmen.

karta

Visuellt och ljudmässigt är filmen bitvis imponerande. Varenda litet knarr eller knak i båten verkar ha fångats och belyser hur ensam vår huvudrollsinnehavare är i sin lilla båt på den Indiska oceanen. När vår huvudrollsinnehavare befinner sig inuti i båten är bilden knivskarp och smått klaustrofobisk. Men i takt med att vinden tilltar och vågorna blir högre så försvinner skärpan. Ljudet blir smått rörigt och i stormen blir användandet av greenscreen tydligt genom svaga konturer runt båten samt en svagare skärpa i bilden. Det blir uppenbart att Chandor har försökt dölja specialeffekternas brister genom skum och dimma. Alltihopa förstärks delvis tack vare att filmen har ett starkt soundtrack som får båten att flyta och drar in åskådaren utan att vara öronbedövande som stormen.

Att se en film av en regissör som endast har en tidigare långfilm på resumén är både spännande och hyfsat förutsättningslöst. Första filmen J.C. Chandor gjorde heter Margin call och handlar om personalen på ett företag i begynnelsen av den rådande finanskrisen. Innan Margin call arbetade han 15 år inom reklamfilmsbranschen. Utöver arbetet med reklamfilm och som regissör har han skrivit sina egna manus samt spelat in ett par kortfilmer. J.C. Chandor har inte hunnit bilda ett bestämt mönster i sitt filmskapande och således visste jag inte riktigt vad jag hade att förvänta mig av All is Lost.

I slutändan är All is Lost en stabil film berättarmässigt och utseendemässigt utan att utmana eller tillföra så mycket nytt. Filmens behållning består främst av Robert Redfords insats, tidsperspektivet och ett starkt soundtrack. Jag vill ge J.C. Chandor beröm för att han lyckas få mig att dras in i filmen trots dess brister och att han gör det med så pass lite dialog. Med enbart reklamfilm och Margin Call i bagaget visar regissören genom All is Lost att han kan fortsätta leverera stabila berättelser på film. I år färdigställer Chandor sin tredje långfilm A most violent year och jag hoppas att få se den tillsammans med en utveckling i regissörens talang. Jag skulle inte ge All is Lost stående ovationer som publiken i Cannes men jag ser en lovande regissör med utrymme för utveckling.

 

Robert Redford seglar ut på Indiska oceanen med en färsk långfilmsregissör vid rodret. Har regissören och manusförförfattaren J.C. Chandor vad som krävs för att hålla Redfords båt flytande trots att han bara har en långfilm i bagaget? Med minimal dialog och en liten segelbåt ställs både skådespelare och regissör inför tuffa prov. All is Lost har vunnit priser på olika filmfestivaler och möttes av stående ovationer i Cannes, faller jag med i hyllningskören? Redford spelar en icke namngiven man som är ute på den Indiska oceanen helt ensam i en liten segelbåt. Filmen börjar med en monolog där mannen Redford…

Review Overview

Betyg

50

About Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist
En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma samt sönerna Vidar och Folke. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

One comment

  1. Nästa film att se då 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.