Alien: Isolation

”This is Ripley, last survivor of the Nostromo signing off”- Ripley, Ellen. Med dessa ord inleds avslutningsmonologen ifrån Ridley Scotts Alien ifrån 1979. I år inleds Alien: Isolation med samma ord innan du kastas in i rollen som Amanda Ripley (Ellens dotter). En stund in i spelet så kommer Amanda likt sin mor före henne bli jagad av en dreglande xenomorph. Efter de senaste årens misslyckade Alien-spel så är det befogat att ställa frågan: – Har The Creative Assembly lyckats skapa ett bra spel baserat på Alien-filmerna? 

amanda ripley

På grund av Ellen Ripleys mystiska öde så har hennes dotter Amanda valt att arbeta i samma sektor av rymden som Ellen försvann. Hennes motiv är att hon vill försöka ta reda på vad som egentligen hände med sin mor en gång för alla. När Amanda får reda på att Nostromos (Farkosten Ellen Ripley var på i originalfilmen av Ridley Scott) svarta låda har dykt upp på en rymdstation så tvekar hon inte på om hon skall åka. Väl på stationen upptäcker Amanda Ripley snabbt att allting inte står rätt till och det skräckfyllda äventyret får sin början. Men det skall visa sig att det kommer dröja en bra stund innan jag som spelare stöter på rymdmonstret som har skapat allt kaos på rymdstationen Sevastopol.

alienboopboop

Redan i inledning står det klart att spelskaparna har lyckats fånga originalfilmens atmosfär med alla dess detaljer. I en slags retroframtid från slutet av 70-talet skapas en miljö som bör vara bekant för alla som har sett Ridley Scotts Alien. Delar av orginalfilmens soundtrack har fått följa med och det bidrar till att befästa tanken om att du inom kort kommer få stöta på en av filmhistoriens mest formidabla mördare. Grafiken, ljussättningen och ljudet är helt fantastiskt. Minsta lilla ljud, rörelse och skugga gjorde mig nervös och flera gånger har jag fått stänga av spelet för att vila hjärtat en stund. Tyvärr lämnar röstskådespelarna en del att önska och dialogen blir inte mer trovärdig utav att karaktärernas läppar inte är särskilt synkade med ansiktsanimationerna.

Spelmekaniken och storyn blir inom spelets första timmar en aning förutsägbar. Det dröjer en bra stund innan du stöter på det svarta rymdmonstret men det tar betydligt kortare tid innan du vet precis hur du skall hantera dessa möten. Du kommer spendera en hel del tid med att samla delar för att bygga saker för att sedan ta dig till nästa mål. På vägen till de olika destinationerna i spelet så stöter du på flera olika vänner och fiender. Det visar sig att det är inte bara är xenomorphen som är dödlig på rymdstationen och du kommer att ha stor nytta av din rörelsedetektor. Även om rörelsedetektorn ger dig ett övertag så skapar den minst lika mycket rädsla. Varje pip från den får dig att vilja slänga dig in i första bästa skåp.

alienspara

När du sedan vågar dig ut kan det visa sig att det bara var en plastleksak som gungade fram och tillbaka. Medan du försöker smyga runt och ta dig vidare i spelet så kan rymdmonstret dyka upp precis när som helst. Minsta lilla ljud eller rörelse kan leda till ett abrupt slut följt av att du får börja om vid senaste sparstation. Sparstationerna i spelet är utspridda vid jämna mellan rum och eftersom xenomorphen är så dödlig kommer du aldrig vilja att missa någon av dem. När du har stött på monstret några gånger kommer du lära dig att gömma dig på rätt ställen och bara vänta tills den lämnar området igen. Trots att xenomorphen är oförutsägbar i sina rörelser så är det alltså tyvärr inte lika oförutsägbart hur du skall överleva. Vissa gånger kan du dra nytta av xenomorphen, t.ex. när du stöter på en grupp fientliga människor. Avlossa ett par skott med din pistol så dyker monstret upp som på beställning och dödar allihop. Det gäller bara att gömma sig bra och hoppas den inte gör det samma med dig. Utan att avslöja mer om spelets story så måste jag också nämna att storyn i spelet snabbt blir hyfsat förutsägbar om du har sett alla Alien-filmerna. Spelet tar en bra stund att klara och innan du lämnar rymdstationen har spelets charm försvunnit. Rymdvarelsen är inte skrämmande efter tio timmar i spelet och inte heller särskilt utmanande.

alien

Om du vill prova på en kortare utmaning så finns det mindre uppdrag att spela vid sidan av huvudstoryn. Här du kan utmana dig själv tidsmässigt för att se hur lång tid det tar för dig att klara uppdragen. Det kommer komma nya uppdrag att ladda ner i framtiden och en del som förbeställt spelet fick också tillgång till uppdrag där du får spela som Ellen Ripley på skeppet Nostromo. I detta uppdraget har spelskaparna samlat ihop alla originalskådespelarna och återskapat skeppet ifrån originalfilen. Detta uppdraget skall också gå att köpa som DLC inom kort.

Som du kanske har förstått så är Alien: Isolation är inget spel för folk med svaga hjärtan. Med fantastisk grafik, ljud och soundtrack dras du snabbt in i spelet. Med varje pip ifrån din rörelsedetektor höjs pulsen lite, ett lågt ljud ifrån en ventilationstrumma och den stiger ytterligare. Spelet fångar effektivt atmosfären ifrån filmerna och framkallar samma skräck som Ridley Scott skapade i den första filmen. Beklagligt för dig med svagt hjärta så är spelet en aning långt och hade gott kunnat vara hälften så långt. Det dröjer ett bra tag innan xenomorphen dyker upp i spelet men efter första mötet så stöter du på varelsen fler gånger än karaktärerna i Alien 4. Sina brister till trots så är spelet ett säkert köp för alla fans av filmerna och ett stort kliv rätt riktning jämför med Alien: Colonial Marines och senaste Alien Vs. Predator.

”This is Ripley, last survivor of the Nostromo signing off”- Ripley, Ellen. Med dessa ord inleds avslutningsmonologen ifrån Ridley Scotts Alien ifrån 1979. I år inleds Alien: Isolation med samma ord innan du kastas in i rollen som Amanda Ripley (Ellens dotter). En stund in i spelet så kommer Amanda likt sin mor före henne bli jagad av en dreglande xenomorph. Efter de senaste årens misslyckade Alien-spel så är det befogat att ställa frågan: - Har The Creative Assembly lyckats skapa ett bra spel baserat på Alien-filmerna?  På grund av Ellen Ripleys mystiska öde så har hennes dotter Amanda valt…

Review Overview

Betyg

70

About Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist
En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.