Age of Wonders: Planetfall

Är antagligen i minoritet när jag säger att jag föredrar Age of Wonders över Heroes of Might & Magic-serien. Tror främst det är striderna som får mig att föredra det förra. Men något som varit grundade i båda serierna är att det har varit fantasy, så det var helt klart förvånande när nästa AoW-spel skulle visa sig bli ett sci-fi-spel. Så får min del var det bara att göra sig redo för Planetfall!

Sätta man igång kampanjen för spelet så får man följa en Vanguard-grupp (en av spelets sex spelbara fraktioner) till en planet som har man har tappat kontakten med. Efter en katastrofal händelse så måste man snabbt lämna planeten igen och det visar sig att hela hyperrymdpassagerna blivit utslagna och de tvingas i en 200år lång resa i kryosömn för att återvända till närmsta säkra koloni. Väl framme så får man reda på att ”Star Union”, namnet på det galaktiska imperiet, har fallit då alla kolonier tappade kontakten med varandra efter katastrofen som skedde för 200 år sedan. Det är här det riktigt spelet början, med att ta reda på vad som har hänt efter Star Unions fall och försöka finna sin plats i det maktvakuum som skapats.

För er som inte känner till det, så är Age of Wonders ett turbaserat strategispel, som bäst kan liknas mellan en kombination av Heroes of Might & Magic och Civlization-serien, med inslag av lite mer taktiska, XCOM-liknande strider. Man börjar med att få designa sin egna ledare (eller välja en av de många redan existerande), allt från hur de ser ut till vad du har för för- och (potentiella) nackdelar under spelets gång. Mer där till så väljer du också en av de sex fraktionerna samt en av sex ”hemliga teknologier”, som oftast styr vilka typer av vapen och enheter man har tillgång till. Bara mellan dessa val så ger det en stor variation, och man kan välja att förstärka aspekter av sin fraktion eller välja något som komplimenterar för att göra sig mer anpassningsbar. När detta är gjort så landar man på en planet (som man också kan ställa in hur den ska se ut) och börjar att utforska och samla på sig resurser. Något som är nytt för serien är lite hur kartan är uppbyggd, då den är indelad i sektorer nu. Varje sektor kan max innehålla en stad, och sen kan man koppla närliggande sektorer till staden, för att få in mer resurser. Man bygger upp sin armé, forskar fram nya teknologier och handskas med både marodörer och andra fraktioner i klassisk 4X-anda. På tal om fraktioner, så kan det finnas ett eller flera icke-spelbara fraktioner på planeten som, om man väljer att gå den fredliga vägen, kan ge en uppdrag att genomföra för att förbättra ens ställning med dessa. De i sin tur kan ge en tillgång till specifika enheter och uppgraderingar.

Men oavsett hur man spelar så kommer man komma till strid någon gång, och som jag nämnde är det här som gör Age of Wonders lite roligare att spela. Varje armé kan max bestå av sex stycken enheter, inklusive din ledare och eventuella hjältar du rekryterar, så man kan tro att en vanlig strid kan max innehålla sex enheter på vardera sida. Men om du om du har flera arméer, och du på den strategiska kartan omringar den armén du ska anfalla (det är ett hexagon-rutnät så du kan ställa sex arméer runt en försvarande armé) så kommer dom alla att gå med i striden. Det samma gäller på försvararens sida, att intilliggande arméer kommer hjälpa till på dennes sida om de är allierade. Detta leder till att man kan potentiellt ha en strid med upp till 42 enheter (plus ytterligare sex om man anfaller en stad med en uppgraderad garnison), där dessutom fler än två parter kan delta. Lägg där till att man kan kalla in support i form av olika operations, som ersatt de tidigare spelens magi, och det kan bli väldigt intressanta strider med mycket att hålla reda på.

Jag nämnde tidigare också att man kan skaffa sig och forska fram uppgraderingar, och detta något som är relativt nytt för serien. Även om ens ledare och hjältar har kunnat samla på sig rustningar och krimskrams i de tidigare spelen, så kan man nu även ge sina vanliga enheter modifikationer. Dessa kan ha väldigt varierande effekter, allt ifrån att ge enheten mer resistans mot olika typer av skada, till att modifiera vilken typ av skada ge gör när det skjuter, till att ge dom helt nya förmågor eller effekter. Detta betyder att man har ganska stora möjligheter att anpassa sina enheter efter vad som krävs eller vad man själv föredrar. Det finns fortfarande vissa modifikationer som endast ledare och hjältar kan använda, oftast då i form av speciella vapen eller fordon. Utöver detta så får varje enhet erfarenhet efter en vunnen strid och blir således kraftfullare. Ens ledare och hjältar får då färdighetspoäng som man kan spendera på att förbättra olika aspekter av respektive karaktär, där vissa är knutna till vilken hemlig teknologi som denne tillhör. Det hela leder till en stor variation på hur strider kan te sig, beroende på vilka typer av enheter man har med sig och hur dessa är utrustade.

För att tala lite mer om den tekniska sidan av spelet så får man väl säga att det känns kompetent, om inget annat. Grafiskt så är det inget som är märkvärdigt, men det är väl gjort. Man ser tydligt vad som är i världen, animationerna är välgjorda och likaså partikeleffekterna. Även UIn känns väl genomtänkt. Samma sak gäller även på ljudfronten, där ljudeffekterna känns som de passar in och musiken välgjord. Kan dock tänka mig att musiken kan bli lite repetitiv, speciellt stridsmusiken då det finns få olika spår, om man inte, som jag, faktiskt tycker om den. Spelet har fungerat felfritt för mig under 100+ timmarna jag nu lagt ner på spelet annars. Det enda problemet är att datorernas rundor kan lite mer tid än vad man skulle vilja under senare delar av spelet, speciellt på de större kartorna med många spelare. Har tyvärr inte fått chansen att köra några multiplayer-matcher ännu, men som många andra liknande spel så är det alltid en fråga om hur mycket tid man vill lägga ner på det, och om man tillåter manuella strider eller inte. Det finns dock många inställningar för att anpassa sin lobby till hur man vill spela, allt från hotseat (alla spelar på samma dator) till att spela via e-post. En stor fördel är också modsupportet som finns inbyggd i spelet, och som är kopplat till Steam Workshop (där det redan finns mycket att välja mellan).

Så vad tycker jag om Age of Wonder: Planetfall? Det är knappast enbart för den här recensionen som jag har spenderat över hundra timmar på spelet, vilket säger en del. Det är främst kampanjen jag har suttit med, då jag tycker det är intressant att få reda på vad som hände med Star Union och vad alla gör efter dess fall. Det är skoj att testa olika kombinationer av enheter och utrusta dessa på olika sätt, för att testa massa taktiker i strid. Det är även skoj att bygga upp sina städer, utforska och expandera på kartan. Men det är några saker som jag saknar från de tidigare versionerna. En av dessa är möjligheten till att terraforma planeten. Man kan göra det till en viss del, men jag älskade att göra om allt område i mitt rika till min ras favorittyp i de tidigare Age of Wonders-spelen. Nu är det betydligt mer begränsat, även om spelet har full support för det (man kan hoppas att en mod kommer som fixar det). En annan sak är att slutspelet känns väldigt utdraget, speciellt mot datorerna. De är inte jättesvåra att ha att göra med och ofta kommer man till en punkt där man vet att man kommer vinna, det är bara en fråga om tid. Sist men inte minst är det att saker kunde varit bättre förklarat, speciellt olika effekter. Tyvärr är inte spelets codex mycket till hjälp heller, då det är den enda UI-delen som är jobbig att navigera. Men det är ett roligt spel! Där det finns mycket att testa och spela om. Och om jag känner Paradox rätt, så kommer få support en lång tid framöver, så det är definitivt värt pengarna!

Är antagligen i minoritet när jag säger att jag föredrar Age of Wonders över Heroes of Might & Magic-serien. Tror främst det är striderna som får mig att föredra det förra. Men något som varit grundade i båda serierna är att det har varit fantasy, så det var helt klart förvånande när nästa AoW-spel skulle visa sig bli ett sci-fi-spel. Så får min del var det bara att göra sig redo för Planetfall! Sätta man igång kampanjen för spelet så får man följa en Vanguard-grupp (en av spelets sex spelbara fraktioner) till en planet som har man har tappat kontakten…

Review Overview

Betyg

80

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.