After Earth

Det är lätt att hitta en syndabock till varför en film inte blir lyckad. Det är extra lätt när regissören heter M. Night Shyamalan då hans senaste fyra filmer varit, finansiellt sett, misslyckanden. Det är nästan att jag undrar om de tagit med Shyamalan som brasklapp ifall något skulle gå åt skogen. De i det här fallet är familjen Smith.

After Earth 04

Det första jag konstaterar är att regissören och manusförfattaren Shyamalan nästan ensidigt har fått bära skulden för After Earths tillkortakommanden. Till att börja med är manuset skrivet av Shyamalan tillsammans med Gary Whitta. Den senare skrev manuset till The Book of Eli vilket inte direkt är något att vara stolt över. Grundberättelsen är bestämd av Will Smith själv och nästan hela familjen Smith har haft fingrarna i syltburken den här gången. För vi ska inte sticka under stol med att det här är ett familjeprojekt för 150 miljoner dollar.

Det är omöjligt att inte ha förväntningar på en film med Will Smiths namn på. Han hade en period med åtta filmer i rad som spelade in mer än 100 miljoner dollar styck och han har nästan alltid valt filmer med omsorg. Alla vet att han spelar cool och rolig och även om det finns några finstämda draman i hans meritlista är det filmer som Bad Boys och Men in Black som jag kommer ihåg honom bäst ifrån.

After Earth 03

After Earth är en rak bli vuxen-berättelse i science fiction-miljö. Människan har sedan länge lämnat jorden som blivit obebobar, och nu bor vi på Nova Prime. Hemska monster som kallas Ursas (björn på latin kom jag att tänka på) är ett hot mot människorna och rangers tränas för att skydda och försvara mot dessa. Precis som i verkliga livet för Smiths har unge Kitai (Jaden Smith) stora skor att fylla efter sin far Cypher (Will Smith), som är den störste rangern när det gäller att besegra Ursas.

Under en rutinflygning med ett rymdskepp kraschlandar Cypher och Kitai, som de enda överlevande, på jorden. Cyphers båda ben är brutna och Kitai tvingas ta sig iväg ut i en farofylld värld för att få tag på nödsändaren vilket möjliggör räddning. Kitai måste visa att han har det som krävs för att bli en ranger och kunna rädda sin far som han inte har någon nära relation till. Att återfinna nödsändaren är inte enkelt då allt i naturen i princip är farligt och luften toxisk. Till råga på det blir det iskallt på nätterna och Kitai måste hinna till geotermiska varma punkter under resan till sändaren för att inte frysa ihjäl. Som tur är har han kläder som ändrar färg efter omgivningen, ett kommunikationsarmband för att hålla kontakten med sin far och ett rangervapen.

After Earth 01

Berättelsen är mer linjär än i de flesta datorspel av first person shooter-karaktär jag spelat under mina år. Det är nästan så man undrar om det kommer ett spel baserat på filmen eller om det var tänkt som spel från början. Manuset är utan tvekan krystat och jag tänker inte lägga någon tid på att spekulera om det är Shyamalan, Whitta eller Will Smith som bär skulden till detta. Det jag kan konstatera är att det är tråkigt ospännande och det är givet nästan från start vad som kommer hända och hur. Det hade kanske funnits en gnutta tvekan om det inte hade varit för Jaden och WIll i huvudrollerna.

Jaden Smith, tretton år vid inspelningen, gjorde en helt acceptabel insats i remaken av Karate Kid för några år sedan. Till den här filmen har han fysiskt blivit lite mer stabil, men hans skådespel svajar betänkligt och jag får intrycket av att han är mer medveten om situationen att han ska bära filmen själv på sina axlar. Något som han på inget sätt är kapabel att göra trots att pappa sufflerar utanför bildrutan. Jag kan personligen tycka att det är en väldigt tuff situation att placera en trettonåring i.

After Earth 02

En film med Will Smiths namn på omslaget är nästan en säker succé, men inte den här gången. After Earth är på sätt och vis motsvarigheten till John Travoltas Battlefield Earth. Kanske inte en kalkonfilm, men det är inget som du vill ha på CV:t tillsammans med alla de andra succéerna. För även om Will Smith är en duktig skådespelare är prestationen i After Earth mer konstig än bra. Publiken tyckte det samma och filmen spelade bara in 60 miljoner dollar i USA.

Visuellt är After Earth bländande och den har spelats in med 4K-kameror helt digitalt. Det är en ren fröjd att se filmen från den aspekten. Detaljrikedomen är fantastisk och svärtan avgrundsdjup. Ljudet, som är riktigt fint balanserad och avvägd, är minst lika imponerande. Extramaterialet är ett gäng kortare featuretter med blandat innehåll. Personligen tyckte jag att de var i kortaste laget och jag hade gärna fått mer kött på benen, främst för att försöka förstå var det gick fel.

After Earth 06

Att After Earth inte blev någon större succé tycker jag främst ligger på Will och Jaden Smith som inte någon av dem gör några minnesvärda prestationer. Ifall Jaden ska bli en stjärna måste han dels träna mer skådespel och dels kliva ur pappas skugga och slutligen släppa pappas hand. Shyamalan gör varken dåligt eller bra ifrån sig. After Earth upplever jag inte som lika underlig som han senare alster. Det är ändå så att filmen saknar den stil och styrning som jag upplevde att Sjätte sinnet och Unbreakable hade. Vad det kokar ned till är att After Earth är tråkigt ospännande med ett forcerat manus och även om den är visuellt vacker räcker inte det för att hålla mitt intresse vid liv.

 

About Mats Lundberg

Har sett film sedan barnsben och genrer som ligger närmst hjärtat är sci-fi, thriller och crime. Ser gärna TV-serier men har blivit mer kräsen på senare år och det krävs mer för att hålla mig intresserad. Manus med genomtänkt karaktärsutveckling och smart berättande lockar mest. När grabben blev med PS4 för någon julafton sedan har jag börjat spela konsoll. Jag fortfarande en "learning curve" med handkontrollen, men det tar sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.