A-Tech Cybernetic (VR)

December 2019 inhandlade jag VR till PS4 då jag ville få en nytändning för spel överlag och testa något nytt. Sedan dess har jag provat diverse genrer och FPS-spel är där jag tycker VR skiner mest. A-Tech Cybernetic VR är ett FPS-spel helt dedikerat till VR och är byggt kring det upplägget. Spelet släpptes redan år 2017 till PC och har nu nått PSVR med positiva vibbar.

Story mode eller spelläget Swarm finns tillhanda där Swarm är lite vad det låter som – en hel svärm med fiender som kommer och du ska klara dig så länge du kan. Storyn utspelar under 2200-talet på en fabrik/labb ute i rymden en bit från jorden. Där tillverkas ”kroppskal” som man kan sätta in ett samvete i som pratar och har en dialog med dig. Du som spelare startar upp i fabriken/labbet utan något som helst minne av vem du är eller vad som hänt. Plötsligt hörs en röst i ditt huvud som pratar med dig om att du ska gå och utforska vad det är som hänt. Rösten är lika fundersam som du är vad det är som försiggår. Du inser snart att något har gått riktigt snett då all personal ligger inte bara nedblodade på golven utan sönderslitna och upprivna. Efter att ha hittat ett järnrör beger du dig ut och blir genast attackerad av vad det ser ut som människoliknande monster i stil med zombies som enbart vill se dig förblöda fort. Efter lite vevande med Move-kontrollen och några rejäla slag mot tinningen så går monstren till marken döda. Hela fabriken är i princip nedlåst så du blir tillsagd av samvetet att börja utforska de delar som fortfarande är öppna. bit för bit låser du upp mer ytor där snabbare och fler monster egentligen bara vill se dig dö. Varför är dem så fientliga? En röst hörs plötsligt från högtalarna i fabriken. Personen i fråga verkar styra monstren med hjälp av teleportering som plötsligt kan dyka upp framför dig så det gäller att du som spelare är på din vakt. Du som spelare får också fler funderingar över vem personen i högtalaren är då ditt samvete verkar veta vem det faktiskt är.

Det är inte ofta man tycker såhär, men jag hade gärna haft en lite längre kontrollgenomgång för till en början är det bökigt att röra sig runt. De tre minuterna som genomgången tar cirka känns väl både tillräckliga och otillräckliga beroende på vem som spelar. Detta har inget med utvecklarna XREAL GAMES att göra utan helt enkelt de begränsningar PSVR har med kontrollerna. Spelet går enbart att spela med två stycken move-controllers så ingen aim controll eller dualshock fungerar. Move-Controllers har sex knappar så med hjälp av tolv knappar sammanlagt ska du kunna gå åt alla håll och rotera samtidigt som du ska kunna utföra lite andra saker. Detta gör att layouten tar en stund att lära sig för att få det att flyta någorlunda. Efter ca 15-20 minuter in började det kännas skapligt att gå runt och röra sig och jag tror det är en ganska normal inlärningskurva för de flesta. Däremot går det inte gå i sidled diagonalt varken framåt eller bakåt, åtminstone inte praktiskt med denna layout.

Då det utspelar sig i framtiden så har du naturligtvis lite högteknologiska egenskaper till förfogande. Genom att hålla inne Move-knappen på högerhands-kontrollen får du upp en markör som används för att teleportera sig med. Då många VR-spel använder denna variant att röra sig runt med för att undvika åksjuka så kan du använda det här också även fast jag själv föredrar traditionella sättet att röra mig på. Teleporten kan också användas för att ta sig förbi hinder som är i vägen längs med fabrikens gångar och rum. På vardera kontroll finns en knapp för att dra till sig föremål så som vapen, ammunition och läkande föremål. Livmätare sitter överst på skärmen likt ett visir du har på dig. Inventory har du på din mage där du innehar ficklampa och plats för granater. På vardera sida om dig har du plats för ett vapen att bära på i midjehöjd.

Vapen finns det en del olika att få tag på, även melee-vapen. Allt från kofot (half-life tribute?) till järnrör i olika storlek. Även någon form av värmealstrande svärd att veva med. Melee-vapen är dock inget du kommer använda dig av så mycket efter en stund för ammunition finns. Massor. Jag har under denna recension nästan aldrig haft låg ammunition och då har jag spelat på Normal. Du kan bära ett vapen i vardera hand så att springa runt med dubbla pistoler eller hagelgevär är helt valfritt. Då du inte kan bära allt för många vapen visuellt så kan du spawna de vapen du hittat till valfri hand. Detta gör att du aldrig behöver oroa dig för vilket vapen som kommer passa bäst för de kommande striderna. Jag köper detta sätt att ha sitt inventory på då du snabbt hittar vapnet du önskar för den handen. När du stöter på en samling monster där du får tömma magasinen och ladda om igen behöver du aldrig få någon panik över en realistisk omladdning (visserligen 2200-talet så kanske funkar då) utan dra ner dina vapen till hölstren bara. Sedan är det bara börja skjuta igen så länge ammunition finns. Beroende på var du skjuter så dör fienderna olika snabbt. Ansiktet plus tillhörande delar gör att de faller fortast medan mage och neråt kan ta tre gånger så många hylsor. Att skjuta blir aldrig tråkigt i A-Tech Cybernetic då trackingen på move-controllerna funkar riktigt bra. Det är nog de spel jag upplevt haft bäst precision med just skjutvapen. Om du föredrar att stå upp eller sitta ner och spela är upp till var och en. Jag provade båda och det funkade lika bra även om jag föredrar att stå upp för känslans skull. Jag kände heller aldrig av något illamående vilket är positivt även fast jag tror att jag tränat bort det mesta som skapar ”VR-sjuka.”

När jag såg spelets storlek på inte ens 3GB så trodde jag att det var ett ganska mediokert spel. Men det visar sig att det går att göra bra saker utan att spelen är 50 GB stora. Grafikmässigt ser A-Tech okej ut, inte fult, inte snyggt utan okej. Inget man varken stör sig på eller förundras över detaljrikedomen och det känns som att det har med hårdvarans begränsningar mer än XREAL GAMES ambitioner. Fördelen med detta är att man inte ser suddigt på längre avstånd som andra VR-spel gör för att öka detaljerna på det som finns närmare dig som spelare. Visuellt läckert är det dock inte att skjuta på fiender eller när de dör vilket jag hade önskat varit lite bättre animationer på. Ljudet håller samma nivå, möjligtvis aningen sämre men fullt dugligt för att höra var fienderna håller hus när det börjar dra ihop sig för eldstrid. Ibland känns det som att vissa fiender inte har fotsteg, eller så har de teleporterat sig och ställt sig precis bakom dig, det är svårt att veta. Spelet kommer inte buggfritt. Tyvärr förstörs helhetsintrycket lite mitten av spelet då fiender springer in i osynliga väggar och du skulle kunna gå på toaletten och komma tillbaka och de sitter fortfarande fast. Jag kan se en anledning till de osynliga väggarna och det är att det är tänkt som spelaren ska röra sig framåt betydligt snabbare än vad jag gjorde under spelningen, och då skulle man aldrig märkt av dessa osynliga väggar som försvinner om du själv kommer lite närmare fienderna. Jag hoppas detta patchas och ses över. VR-spel brukar ha ganska skapligt pris och detta är inget undantag. 199 spänn vid release är fullt dugligt. Spelet skulle fått 4/5 i betyg om det inte varit för den buggiga delen i mitten av spelet. Nu landar spelet på 3.5/5 och jag tycker ändå detta är värt att spana in.

Recension skriven av Tommy Andrén.

December 2019 inhandlade jag VR till PS4 då jag ville få en nytändning för spel överlag och testa något nytt. Sedan dess har jag provat diverse genrer och FPS-spel är där jag tycker VR skiner mest. A-Tech Cybernetic VR är ett FPS-spel helt dedikerat till VR och är byggt kring det upplägget. Spelet släpptes redan år 2017 till PC och har nu nått PSVR med positiva vibbar. Story mode eller spelläget Swarm finns tillhanda där Swarm är lite vad det låter som - en hel svärm med fiender som kommer och du ska klara dig så länge du kan. Storyn…

Review Overview

Betyg

70

About Kenny Nordgren

Kenny Nordgren
En nästan värmlänning som sedan hösten 2014 är bosatt i Kungälv utanför Göteborg. Arbetar till vardags som pedagog på en låg- och mellanstadieskola. I ryggsäcken finns fem år på universitet med studier inom filmvetenskap och historia. Dagdrömmer om att inom en överskådlig framtid få chansen att skriva en doktorsavhandling rörande skräckfilm. Gillar förutom film även fotboll, tv-spel, hårdrock och att laga rolig mat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.