A Clockwork Orange (I arkivet)

För närmare två månader sedan skickade jag ut mitt första bidrag i vår artikelserie ”I arkivet”, och filmen jag synade då var 2001: A Space Odyssey av Stanley Kubrick. Jag nämnde det redan i den recensionen, men gubbens The Shining håller jag skyhögt när jag raljerar över vilka mina absoluta favoritfilmer är, men sedan är det bara Full Metal Jacket som jag sett från hans filmografi. Likt 2001: A Space Odyssey är A Clockwork Orange en film som älskas av både kritiker och nära vänner som undertecknad inte sett en endaste minut av, vilket såklart innebär att den är ett givet recensionsobjekt i denna artikelserie.

Alex DeLarge (Malcolm McDowell) är en tonåring i ett futuristiskt London man milt uttryckt kan kalla för en blandad kompott av Guds nåde. På dagarna bor han hemma hos sina föräldrar och går i skolan (nåja, han skolkar till synes en hel del) medan han om nätterna stryker omkring med sitt ”droogs”-gäng och våldtar, vandaliserar, slåss och stjäl. Dessutom älskar han Beethoven. Efter att ha ”råkat” mörda en kvinna blir han haffad av polisen och skickas in i fängelse i 14 år. Efter två år på kåken blir Alex utvald att medverka i ett nytt program för fångar som kallas Ludovicp som ska göra honom till en ”normal” människa på cirka 14 dagar. Behandlingen i sig är otäck, och väl ute i samhället kommer Alex stöta på flera av människorna som hade en stor roll i hans tidigare liv.

Det första som slår mig är hur våldsam filmen är – även ur ett sexuellt perspektiv. I en scen pucklar Alex och hans tre hejdukar på en hemlös med ett gäng olika tillhyggen. I en annan scen slår Alex en kvinna i huvudet med en jättepenis tillverkad av porslin (detta var mordet han blev inspärrad för). Det andra som slår mig, som går hand i hand med nyss nämnda exempel, är hur mycket som visas för oss åskådare. Förutom exempelvis misshandeln av den hemlöse bjuds vi på en sexscen med Alex och två kvinnor som huvudrollsinnehavare som är helnaket. Här ska dock tilläggas att scenen är inspelad i fast motion och inte återger några det extremt detaljerade bilder av könsorganen.

När filmen gick upp på bio 1972 hade den svenska, sexuella revolutionen blivit vida känd i världen med filmer som Jag är nyfiken – gul (1967) i fören vilket medförde att det ruckades på det som ansågs vara ”okej” att visa i en spelfilm. 1968 ändrades också censuren i Hollywood vilket innebar att filmer kunde få högre åldersgräns – stämpeln barnförbjudet inkluderat. Kubrick tog till vara på dessa nya, friare tyglar. Rejält.

Det går inte komma undan med att Kubrick lyfter en hel del moralfrågor gällande programmet Alex deltar i för att bli en ”normal” människa. Är det verkligen moraliskt rätt att ”bota” en människa med hjälp av psykologi och tekniska apparater för att han ska bli ”normal”? Fängelsevakten vädrar sitt missnöje vid flertalet tillfällen och påvisar indirekt att 14 år är 14 år, och inte ens det kan ändra en person till det bättre. I det futuristiska London strävar politikerna efter att inte överbefolka fängelsen med mördare, tjuvar etc., utan plats ska finnas för alla kommande politiska fångar istället. De andra ”vanliga” fångarna ska i det långa loppet med andra ord behandlas med Ludovipc-programmet.

A Clockwork Orange är likt de tidigare Kubrick-alstren jag sett en film fullproppad med budskap och moraliska frågor som inte kan besvaras, om de ens går att upptäcka, efter en genomtittning – det krävs säkerligen tre omtittar till. Så många omtittningar genererar säkerligen i ett högre betyg för undertecknad, men som det är i skrivande stund nöjer jag mig med detta betyg. A Clockwork Orange är en intressant film som dyker ner i politiska och etiska frågor som fascinerar och innehåller våld och sexualitet som provocerar 46 år efter sin biopremiär.

För närmare två månader sedan skickade jag ut mitt första bidrag i vår artikelserie ”I arkivet”, och filmen jag synade då var 2001: A Space Odyssey av Stanley Kubrick. Jag nämnde det redan i den recensionen, men gubbens The Shining håller jag skyhögt när jag raljerar över vilka mina absoluta favoritfilmer är, men sedan är det bara Full Metal Jacket som jag sett från hans filmografi. Likt 2001: A Space Odyssey är A Clockwork Orange en film som älskas av både kritiker och nära vänner som undertecknad inte sett en endaste minut av, vilket såklart innebär att den är ett…

Review Overview

Betyg

70

About Kenny Nordgren

Kenny Nordgren
En nästan värmlänning som sedan hösten 2014 är bosatt i Kungälv utanför Göteborg. Arbetar till vardags som pedagog på en låg- och mellanstadieskola. I ryggsäcken finns fem år på universitet med studier inom filmvetenskap och historia. Dagdrömmer om att inom en överskådlig framtid få chansen att skriva en doktorsavhandling rörande skräckfilm. Gillar förutom film även fotboll, tv-spel, hårdrock och att laga rolig mat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com