13 Hours

13-hours-01Jag skall avslöja en hemlighet, jag tycker inte att Michael Bay är en inkompetent regissör snarare tvärtom. Michael Bay är fruktansvärt kompetent. Sug lite på den. Men det är sant, Bay är på ett tekniskt plan bland de bästa regissörerna som finns idag. Det räcker med att titta på dem som försöker kopiera hans stil, som Peter Berg, så inser man att Bay kan så mycket mer som de inte kan. Så vad är problemet?

Problemet är att Bay är oförmögen att applicera denna kunskap på ett sätt som är vettigt. Han kan inte särskilja mellan scener som är viktiga och scener som inte spelar någon roll, så han låter varje scen flöda över utan hänsyn. Det gör att det hela snabbt blir en lång historia av snygga scener med bra klippning men inget flyt i historien. Hans filmer blir meningslösa för att han inte vet vad som skiljer en bra scen ifrån en dålig scen utan behandlar istället allt som det vore det viktigaste i filmen. Samtidigt kan jag beundra honom när han gör saker och ting riktigt bra, då finns det ett flyt som få andra regissörer har.

13 Hours är historien om de sex individer i ett amerikanskt säkerhetsteam som försvarade en hemlig CIA-anläggning när konsulatet i Benghazi blev attackerad på under 11 september 2012. Vi får följa dem månaderna innan attacken, hur de lever sitt liv och hoten som dagligen finns runt dem till de 13 kritiska timmar under kvällen när anläggningen flera gånger var under attack. De överlevande i säkerhetsteamet har varit med som konsulter för att återskapa det hela så bra som möjligt.13-hours-03

Det märks att detta är ett ämne som Michael Bay brinner för och han spendera flera scener där han kritiserar den amerikanska militären för att de inte gjorde mer för att hjälpa den utsatta styrkan. Han gillar verkligen att skapa filmer där USA framstår som hjältar i ett krig mot de onda krafterna och det råder ingen tvekan om vad han anser här. Som en av mina vänner sa, ”vad bakgrundshistoria på fienden? Han är en level 4 isis, skjut!” Och det stämmer väl, de är bara en dekor som används för att visa vad som händer, Bay och manusförfattarna bryr sig inte för fem öre om dessa personer. Vilket känns lite frustrerande när vi spenderar 2,5 timme på att se en film. Men precis som den bästa filmen om modern konflikt, Black Hawk Down, är det inte fienden utan de individuella soldaterna som spelar roll här.13-hours-04

Och det kanske är det mest absurda i det hela, för när det väl börjar smälla och vårt säkerhetsteam först åker till konsulatet för att rädda ambassadören och sedan tillbaka till anläggningen för att försvara den är då filmen är som bäst. För detta med strider kan verkligen Michael Bay, då är filmen tätt och spännande. Visst den är macho och några scener är överdrivna (det är ju Bay vi pratar om) men för det mesta håller han sig på en bra nivå. Synd bara att vi var tvungen att vänta en timme på att filmen skulle bli intressant.

John Krasinski spelar huvudrollen i filmen och ger soldaterna ett mer mänskligt drag än vad vi kanske är vana vid i denna typ av film. Ett smart drag att sätta in honom i huvudrollen. James Badge Dale spelar hans vän som rekryterar honom till Libyen och de båda har ett fint samspel som fungerar väl genom hela filmen.

13 Hours är inte Michael Bays bästa film. Det är inte hans sämsta heller. Det är en typisk mellanfilm som han brukar göra mellan några av de stora mastodontfilmerna han trycker ut med jämna mellanrum. En ganska harmlös och habil historia som är en timme för lång.

Jag skall avslöja en hemlighet, jag tycker inte att Michael Bay är en inkompetent regissör snarare tvärtom. Michael Bay är fruktansvärt kompetent. Sug lite på den. Men det är sant, Bay är på ett tekniskt plan bland de bästa regissörerna som finns idag. Det räcker med att titta på dem som försöker kopiera hans stil, som Peter Berg, så inser man att Bay kan så mycket mer som de inte kan. Så vad är problemet? Problemet är att Bay är oförmögen att applicera denna kunskap på ett sätt som är vettigt. Han kan inte särskilja mellan scener som är viktiga…

Review Overview

Betyg

40

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.